Mutant mosht digitaal voor StuBru

Crea / News

Metalheads moshen. De pit is hun natuurlijke habitat. Want ook al lijkt een moshpit voor buitenstaanders ongecontroleerd en gevaarlijk, voor veel metalfans is het een veilige plek waar ze écht zichzelf kunnen zijn. Een plek waar iedereen welkom is, een ongezien gevoel van samenhorigheid hangt en een band voor het leven gesmeed wordt. Maar dat gevoel moet de metal community nu al voor het 2de jaar op rij missen. Daarom zorgen Mutant en StuBru voor een digitaal alternatief met The Last Metal Standing.

“De metal community blijkt ook sterk vertegenwoordigd in de gaming en coding-wereld,” vertelt Jonas Marysse, art director bij Mutant. “Om metalheads een hart onder de riem te steken, maakten we de grootste digitale moshpit ooit. Iedereen die stemt op De Zwaarste Lijst, de jaarlijkse hoogmis van het zwaardere werk op StuBru, krijgt een avatar en kan zijn plek in de pit claimen. Met de digitale moshpit hopen we de metal community weer heel even dat unieke gevoel van in de pit te laten ervaren en hen wat perspectief te bieden.” En of er perspectief wordt geboden. Want diegene die als laatste recht blijft in de moshpit, wint een eternity pass voor 666 jaar Graspop Metal Meeting. Nee, dat is geen typfout. 666 jaar naar Graspop op kosten van StuBru, de natte droom van elke metalfan.

Hoe werkt het? “Iedereen die stemt op De Zwaarste Lijst maakt kans om The Last Metal Standing te worden,” gaat Jonas Marysse verder. “Eén uur lang krijgen deelnemers 66 metalvragen voorgeschoteld. Hoe sneller en juister je antwoordt hoe meer je avatar opschuift naar het midden van de pit. De antwoorden bepalen dus in real time jouw positie en ook hoe de moshpit er in zijn geheel uitziet. De laatste twee overgebleven metalfans spelen live op de radio het finalespel om de eternity pass te winnen.”

Voor de realisatie van The Last Metal Standing werkte Mutant samen met Nøcomputer. Daar werkte een legertje developers én, hoe kan het ook anders, metalfans de klok rond om alles rond te krijgen. “Naast de technische kant van het verhaal, vonden we het visuele minstens even belangrijk. We wilden een coole wereld creëren zonder te vervallen in de typische en clichématige metal- of festival associaties,” verduidelijkt Marysse. Het resultaat is een duistere en onbestemde festivalplek met een krater waarin duizenden metal-avatars tegen elkaar lopen en headbangen.

Met meer dan 22.000 stemmers is The Last Metal standing nu al de meest succesvolle De Zwaarste Lijst-campagne ooit. En ook jij kan nog stemmen en meedoen. Kies dus snel je drie favoriete zwaarste platen en zet je klaar op lastmetalstanding.stubru.be.

https://www.youtube.com/watch?v=8fyrqaqksho&feature=youtu.be

Credits

Agency: Mutant
Brand: Studio Brussel
Client: Karel De Corte, Witse Van Rillaer, Maarten Kerstens, Elisabeth Roelandt & Jan Van Biesen
Creative director: Odin Saillé
Business director: Maarten De Cuyper
Design director: Frank Schouwaerts
Creation: Jonas Marysse
Creation: Ruben Van Maldeghem
Designer: Toya Verstrepen
Client manager: Innie Tran
Production: nøcomputer
Tech & project management: Wim Vanhenden, Gwen Vanhee
Frontend: Silke Derudder
Backend: Jan Vantomme
3D programming/webgl: David Lenaerts
3D modeling and animation: Kurt Drubbel