Mutant nam de branding van het Antwerpse podiumkunstenhuis onder handen en het mag gezegd: er waait een frisse wind door hetpaleis.
Hetpaleis heeft altijd al een vooraanstaande rol gespeeld in het inspireren en stimuleren van kinderen en jongeren. Door de verbeelding te prikkelen en hen actief te betrekken bij podiumkunsten, fungeert het als een cruciale schakel in hun artistieke ontwikkeling. Met de nieuwe visuele identiteit ontworpen door Mutant, stelt het podiumkunstenhuis een nog duidelijkere missie: een ongemeen groot aantal opgroeiende jonge mensen actief verbinden met kunst, cultuur en verbeelding.
De nieuwe huisstijl weerspiegelt die vernieuwde visie door middel van grafische verbindingen die toepasbaar zijn op allerlei verschillende media. Een belangrijk aspect is het gedeeltelijke behoud van het bestaande logo met zijn verbindende element. De iconische ‘buis’ werd echter getransformeerd van een rigide module naar steeds verrassend, speels en dynamisch lijnwerk dat flexibiliteit en beweging uitstraalt. "Een lijn krijgt pas karakter als er ‘een kronkel’ in zit. Een parcours is vaak interessanter via vele omwegen," zegt Frank Schouwaerts, design director.
Het logo zorgt voor continuïteit, maar wordt een levendig en soms zelfs interactief onderdeel van de huisstijl, wat de participatieve en inclusieve visie van hetpaleis benadrukt. Een haast oneindig aanbod aan speelse toepassingen nodigt kinderen en jongeren niet enkel uit als toeschouwers, maar betrekt ze ook als gesprekspartners, deelnemers en jonge artiesten bij allerhande activiteiten.
De lancering van de nieuwe huisstijl valt samen met de première van het nieuwe theaterseizoen, dat een rijk programma biedt met tal van eigen producties. Deze nieuwe stukken bieden een optimaal platform om de veelzijdigheid van de nieuwe visuele identiteit te etaleren, en laten tevens zien hoe de branding naadloos integreert doorheen alle communicatie.
"We zijn zeer trots dat we weer een gerenommeerde culturele instelling een fris gezicht gegeven hebben en verheugen ons erop te zien hoe het ontwerp zal bijdragen aan de verdere groei en ontwikkeling van jong artistiek talent," zegt Tjen Colman, designer.
Credits:
Agency: Mutant™
Brand: hetpaleis
Client: Cécile De Somer & Els De Bodt
Design Director: Frank Schouwaerts
Designers: Tjen Colman & Ben Boliau
Motion designer: Bob Van Den Audenaerde
Client Director: Innie Tran
Client Manager: Loes Daemen
Producer: Thomas Koltsidas