Mutant rekruteert Afrikaans dorp voor Sweco Group

Crea / News

Hoe kan stedelijke planning een positief effect hebben op ons gedrag? Hoe kunnen fysieke structuren ons aanzetten om socialer en milieubewuster te zijn? Hoe kunnen slimme urbane ingrepen de toekomst op een positieve manier beïnvloeden? Buur was tot voor kort naar eigen zeggen het grootste onafhankelijke bureau in België dat zich daarover bekommerde. Maar om de grootschalige impact te hebben die onze planeet zo dringend nodig heeft, moesten ze nog sneller groeien. Daarom fuseerden de Leuvenaars begin dit jaar met de Zweedse innovatie-reus Sweco. Om de markt in te lichten over deze grote stap voorwaarts vroegen Buur en Sweco aan Mutant om na te denken over een campagne en visuele rebranding.

Deze strategische oefening leidde tot een opvallend nieuw credo: It takes a village. Afgeleid van het het Afrikaanse spreekwoord it takes a village to raise a child, wat betekent dat het de verantwoordelijkheid is van een volledige gemeenschap om kinderen op een positieve manier te leren omgaan met hun omgeving en zo een duurzame samenleving te creëren.

https://www.youtube.com/watch?v=PyEZc45YMgc

“Dat is ook hoe Buur part of Sweco te werk gaat: ze brengen visie, beleidsmakers en innovatie samen zodat onze steden steeds duurzamer, leefbaarder en ecologischer kunnen gemaakt worden. Die visie en die nood aan schaal is ook wat de rebranding moest uitstralen. We kozen ervoor om de ‘plus’, het universeel symbool voor vermeerdering maar ook voor positiviteit, een centrale rol te geven,” zegt Odin Saillé, creatief directeur bij Mutant.  

Frank Schouwaerts, design director bij Mutant, vervolledigt: “De letters van het logo werden in een blok op een simpel grid geplaatst. De witruimte aan de binnenkant van het blok werd aangepast zodat er een subtiele plus verschijnt. Het logo is het hart van deze rebranding. De letters van het logo kunnen naar de uithoeken wat een bladspiegel of website bewegen waardoor er ruimte vrijkomt, in de vorm van een plus, voor beeldmateriaal van die positieve impact.”

Credits

Client: Sweco

Client Contact: Arnout Vandenbossche & Noémie Pillen

Agency: Mutant

Creative Director: Odin Saillé

Copywriter: Odin Saillé

Strategic Director: Odin Saillé & Maarten De Cuyper

Design Director: Frank Schouwaerts

Client Manager: Soraya Hellara

Client Manager: Loes Daemen

Website development: Happy Volcano & Antenna

Film production: Mutant

Editor: Joris Willems

Music and sound editor: Raygun