Mutualité Chrétienne en Publicis op de bres voor mantelzorgers

Crea / News

GuiHomeBelgië telt bijna één miljoen mantelzorgers, mensen die zorgen voor een naaste die, al dan niet tijdelijk, niet meer zelfredzaam is. Rechten zijn voor deze mantelzorgers zo goed als onbestaande. Samen met communicatiebureau Publicis vraagt Mutualité Chrétienne (MC) nu aan de overheid om meer concrete rechten en tastbare hulp. Ze doet dit via een petitie die aangevuurd wordt door onder meer de ambassadeur van de campagne ‘Gui-Home vous détend’.
In België moeten bijna een miljoen mantelzorgers voor een gezins- of familielid zorgen vanwege hun leeftijd, ziekte of handicap. Wat ze doen is essentieel en kost veel tijd en energie. Ze hebben een wettelijk statuut, maar dat is een lege doos. Het MC heeft daarom een campagne ontwikkeld die ongezien is in de wereld van Belgische ziekenfondsen: Meer rechten voor mantelzorgers. Het doel van deze campagne is om concrete rechten en tastbare hulp te eisen van de overheid en zo mantelzorgers te ondersteunen die een leefbare combinatie moeten vinden voor werk, kinderen en familieleden die niet zelfredzaam zijn.
Om dit maatschappelijke thema – dat ons allemaal op een dag kan raken – te benaderen, trekt het communicatiebureau van het MC de humoristische kaart, en doet hiervoor een beroep op een Youtuber met miljoenen views: ‘Gui-Home vous détend’. Hij creëerde voor de gelegenheid een humoristische video die gelanceerd zal worden via sociale media en die ondersteund wordt door een groot digitaal luik. De video plaatst de kwestie in een ander daglicht en breekt helemaal met de gangbare codes. Gui-Home nodigt ook uit om de petitie ter ondersteuning van de mantelzorgers te ondertekenen. Op de petitiepagina kunnen sympathisanten het hele manifest en alle strijdpunten van het MC nalezen.  Zodra de handtekeningen zijn verzameld, zal Jean Hermesse, secretaris-generaal van het MC, de petitie eigenhandig naar het kantoor van Maggie De Block brengen.
Een tweede fase van de campagne zal eind mei van start gaan, met een televisiespot die de aandacht vestigt op de diensten die het MC aanbiedt aan mantelzorgers en aan mensen die niet meer zelfredzaam zijn.

Credits:
Creative Director : Kwint De Meyer, Willem De Wachter, Lode Vochten
Creative Team : Maxime Damo, Karl Magnusson
Copywriter FR : Benoît Menetret
Strategy : Carl de Gussem, Lise Tran
Account team : Yaël Rouach, Maëlle Cherpion
Website design / UX : Marine Van Houtte, Géraldine Alost
Analytics : Philippe Haine
Digital Project Manager : Florian Hoffreumon, David Calvete