Ja, we zijn alweer thuis. Maar toch nog dit: Luminus en zijn communicatiebureau Havas WW Brussels bedachten de 12de Duivel: een beeldje van 40 cm hoog dat aan de Rode Duivels werd meegegeven naar het EK. Elke keer wanneer iemand een berichtje op de sociale media postte om de Duivels aan te moedigen, lichtte het beeldje op en verscheen de boodschap op een schermpje onderaan. Hoe meer supporters berichten posten, hoe meer energie het het beeldje krijgt en hoe intenser het oplicht. Zo kon heel België zijn energie direct doorsturen naar de Rode Duivels om hen zo naar de overwinning te supporteren.
En op basis van de statistieken kunnen we zeggen dat het niet aan sociale energie ontbreekt, integendeel! Na verplaatsingen naar Bordeaux, Lyon en Rijsel om de Rode Duivels te ontmoeten bedraagt de gegenereerde sociale energie sinds de aftrap van Euro2016 72.228, wat overeenkomt met het aantal vermeldingen (like/share/comment/tweet/retweet, …) op de sociale media-accounts van de campagne. Zo zijn #12deDuivel en #12eDiable meest gebruikte hashtags op Twitter van de merken die de Euro16 in België sponsoren.
Met een 12e duivel in topvorm vind je op zijn website 12deduivel.be een concentratie van conversatiestromen rond de Rode Duivels in real time, een meter die de energie weergeeft die supporters doorgeven, de populairste Duivel op de sociale media tijdens de wedstrijden, de meest energieke supporter enz… Deze statistieken worden ook gedeeld met enkele grote partners zoals de Belgische Voetbalbond, de RTBF en Qmusic.