Nancy Delhalle lanceert Mopets

Communication / News

MopetsPer direct is Mopets.com (voor MOther of PETS) online. Deze door Nancy Delhalle gelanceerde start-up wil de vele vrienden en eigenaars van huisdieren en professionals uit de dierensector - met inbegrip van adverteerders - samenbrengen op een samenwerkingsplatform dat marktleider wil worden.
Mopets is een startup die voor een keer niet in een garage is ontstaan, maar wel... in een hondenmand. Mopets is vooral het verhaal van Nancy Delhalle, haar man Peter Vande Graveele en Gus, hun jachthond, een Munsterländer die ze op de leeftijd van elf maanden adopteerden uit een asiel. Door professionele omstandigheden moesten de baasjes hun landelijke huis verlaten en terugkeren naar een stadsappartement en ze wilden Gus niet terug naar het asiel sturen. Ze wisten echter niet hoe ze dit probleem moesten aanpakken, en kwamen zo op het idee om andere eigenaren van Munsterländers te ontmoeten die een soortgelijke ervaring hadden gehad. Nancy Delhalle, die het grootste deel van haar carrière in communicatie en marketing heeft gewerkt, kon niet om de ideale oplossing om deze getuigenissen samen te brengen heen: een community op het net. De basis van Mopets was gelegd en er moest enkel nog een winstgevend bedrijfsmodel worden ontwikkeld. Of Gus een plaats krijgt in het directiecomité, is nog niet duidelijk.

 
De referentie voor gezelschapsdieren
Mopets.com is een sociaal netwerk met advertenties, een samenwerkingsplatform van diensten voor huisdieren en een lijst van professionals in de sector. Een unieke combinatie waar iedereen baat bij heeft: huisdiereigenaren die hun liefde voor hun trouwe metgezel(len) publiekelijk willen delen door het plaatsen van statusupdates, foto's en video's, maar ook berichten van verloren, gevonden of ter adoptie aangeboden huisdieren; professionals in de dierensector (fokkers, dierenartsen, trimmers, opvoeders, beheerders van opvangplekken en asielen ...) die zich bekend willen maken bij (toekomstige) eigenaren van huisdieren; personen die diensten verlenen aan huisdiereigenaars (honden- en kattenverzorgers, hondenuitlaters, ...) en adverteerders die contact willen opnemen met huisdiereigenaren om hen gericht producten, diensten en commerciële aanbiedingen aan te bieden. "Er zijn al een aantal platformen gewijd aan huisdieren en hun eigenaars, maar geen enkel platform combineert de kracht van een sociaal netwerk, een omnichannel digitale marketingstrategie die veel verkeer genereert en op zijn beurt directe inkomsten genereert, en een volledig gamma van diensten die verband houden met het leven van het dier," zegt Nancy Delhalle (47), mede-oprichter van Serviceplan Group Benelux. "Ons bedrijfsmodel is gebaseerd op de marketing van activiteiten die worden uitgevoerd door huisdiereigenaren op het samenwerkingsplatform (advertenties, transacties) en professionals in de sector (premiumruimtes met meer mogelijkheden die toegankelijk zijn via een abonnementsysteem), maar ook op inkomsten uit gerichte en native advertenties."
Op middellange termijn is de oprichter van Mopets ook van plan om jaarlijkse ‘pakketten’ aan te bieden aan huisdiereigenaren (waaronder bijvoorbeeld verzekeringen, dierenartsbezoeken en kwaliteitsvoeding tegen een gunstige prijs). Ze kreeg ook de steun van particuliere investeerders om het merk Mopets te creëren, dat nieuwe producten en diensten zal aanbieden om het leven van huisdiereigenaren te vergemakkelijken. Volgens een studie van de FOD Economie bezaten de Belgen in 2014 1,5 miljoen honden en 2,2 miljoen katten (laatste beschikbare officiële gegevens). De uitgaven voor gezelschapsdieren voor hetzelfde jaar bedroegen 1,3 miljard euro: een begroting waarvan de belangrijkste posten bestaan uit voedsel (55,9%), dierenartsbezoeken (23,2%), de aankoop van diverse producten (10,5%), verblijfskosten en dierenwelzijn (6,3%). En het loopt helemaal op als je naar de Europese markt kijkt, met bijvoorbeeld 12,2 miljoen huisdieren in Nederland, 15,9 miljoen in Spanje, 27,3 miljoen in Frankrijk, 30 miljoen in Duitsland,... Mopets, dat gezamenlijk in België en Luxemburg werd gelanceerd in bètaversie, zal de komende maanden deze vier veelbelovende markten betreden. Na één jaar activiteit zullen andere landen volgen. In België streeft Nancy Delhalle naar een financieel evenwicht vanaf het eerste jaar en een omzet van 3 miljoen euro op drie jaar tijd in West-Europa.