Nationale Loterij, Mortierbrigade en Wunderman Thompson laten de viking los

De Nationale Loterij lanceert een nieuw online trekkingsspel: Vikinglotto. Hiermee mikt het op een specifiek doelpubliek. De basisinzet bij Vikinglotto is €10, je maakt elke woensdag kans op een Jackpot tussen 3 en 35 miljoen én je kan je winst verdubbelen. Het vraagt dus wel enig lef om mee te doen, maar de beloning kan groot zijn. En de campagne speelt daarop in.
Onder de noemer “Laat de Viking in je los” toont de Nationale Loterij telkens een Belg die zijn of haar vikingmomentje heeft en ervan geniet. Die het brave en normatieve even durft doorbreken. Die durft wat niemand anders durft op dat moment. En dan terug doet alsof er niets is gebeurd.
Een gloednieuw online trekkingsspel introduceren in België vergt uiteraard een sterke marketing, goede communicatie en een in het oog springende branding. En daar heeft het Vikinglotto-team van de Nationale Loterij, samen met haar bureaus Mortierbrigade en Wunderman Thompson hard aan gewerkt. Samen bepaalden ze de brand positioning. Wunderman Thompson stond in voor de finetuning van het product, de UX & IU, en de digital display campaign, Mortierbrigade stond in voor het brand design, de communicatiestrategie, en de creatie van de overall communicatiecampagne.
De unieke spelformule, het internationale aspect, de eerder a-typische basisinzet en de Jackpotbedragen zorgen ervoor dat de communicatie van Vikinglotto anders aangepakt wordt dan de andere merken van Nationale Loterij. Anders dan bij Lotto of EuroMillions positioneert Vikinglotto zich namelijk als “The bold game for the bold player in you” en legt het minder de nadruk op “Life after winning” (‘Ik speel, win & het verandert mijn leven’), wat EuroMillions en Lotto wel doen. Het gaat om durf, de bravoure om ervoor te gaan maar toch ook vanuit een slimme afweging.
De campagne bestaat uit een groot digitaal luik (sociale media en display advertising), en een paar video’s (televisie en online video). Deze films werden geproduceerd door André Maat en Ristrettofilms. Mortierbrigade herwerkte bij Sonhouse het catchy nummer ‘It’s good to be the king, ooh la la’ van Mel Brooks in ‘It’s good to be viking, ooh la la’.
Vikinglotto bestaat sinds 1993 en wordt georganiseerd in samenwerking met een aantal loterijen uit Europese landen: Noorwegen, Zweden, Finland, IJsland, Denemarken, Litouwen, Letland, Estland en Slovenië. Elk land maakt zijn eigen campagnes. Het principe is eenvoudig, elke woensdag worden er 6 willekeurige getallen getrokken uit een reeks ballen genummerd van 1 tot 48 en wordt er 1 Vikingnummer gekozen. De Vikinglotto trekking vindt plaats in Hamar in Noorwegen, elke woensdag om 18.00 uur De Vikinglotto Jackpot bedraagt minimaal € 3.000.000 en kan oplopen tot maximaal € 35.000.000.
Credits
Client: Nationale Loterij / Loterie Nationale
Client contacts: Bénédicte Lobelle, Joke Vermoere, Mieke Vandenbossche, Nathalie Laskoutoff, Pieter-Jan Adriaensens
Agency: Mortierbrigade
CEO: Jens Mortier
Executive Creative Director: Joost Berends
Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives: Frédéric Zouag, Nicolas Gaspart
Social Creative: Jonas Van Bael, Emma Poorters
Head of production: Charlotte Coddens
Strategy: Philippe Gérin, Vincent d’Halluin
Producer: Lore Debulpaep
PR Manager: Anne-Cécile Collignon
Social Media Manager: Jonas Van Bael
UX Director: Pieter Nijs
Digital Project Manager: Jeroen De Bock, Elien Van Meensel
Design: Kaatje Schreurs
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata
Digital display campaign production : Wunderman Thompson
Senior Strategic Planner - Mélanie Dalla-Riva (Wunderman Thompson)
Production Company: Ristretto
Director: Andre Maat
Executive Producer: Lies Bronselaer
Producer: Thomas Landeloos
DOP: Piet Deyaert
Editor: Hans Desmet
Post-production: Hans Desmet
Grading: Kene Illeghems
Online: Hans Desmet
Music: Sonhouse
Soundstudio: Sonhouse
Casting: UK + Le Quartier
Art Department: CACHET
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]