Native advertising: robots in plaats van journalist?

Media / Native / News

robot

Schrijven robots binnenkort uw native advertisingcampagnes?

Onlangs schreef een robot een artikel van 300 woorden in amper één seconde tijd voor een Chinese krant. Ook Le Monde liet al artikels automatisch genereren. Nemen robots binnenkort het werk van journalisten en redacteurs over? Wie zal in de toekomst uw marketingcontent schrijven?

Stephen Hawking vreest dat artificiële intelligentie wel eens het einde zou kunnen betekenen van de mensheid. Moeten copywriters en redacteurs alvast beginnen vrezen voor hun job? Wie schrijft binnenkort uw contentcampagnes? Een mens of een algoritme? Robots hebben schaakkampioenen, pokerspelers en go-kampioenen verschalkt, en leren nu ook schrijven. Maar zijn ze goed genoeg om marketingcampagnes neer te pennen?

Het voorbeeld van de marketingmail
Neem nu een mailingcampagne. Terwijl een redacteur twijfelt tussen enkele gevatte onderwerpregels, test een computer honderden of zelfs duizenden combinaties uit. Hetzelfde geldt voor de inhoud van het bericht, die naar believen kan worden aangepast en bijgestuurd. Aan de hand van tests en analyses kan de computer de tekst verder bijschaven … terwijl de redacteur even een koffiepauze neemt om zijn gedachten te verzetten. De machine is als het ware een verzameling van ontelbare redacteurs met een vrijwel onbegrensde en onuitputtelijke bron van inspiratie. Zijn robots dan beter?