Op 11 mei lanceerde MNM ‘Awkward Talk’, een nieuwe YouTube-reeks waarin jongeren tussen 16 en 24 jaar een openhartig gesprek aangaan met hun ouders. Ze krijgen een resem onderwerpen voorgelegd die ze normaal eerder uit de weg zouden gaan, zoals porno, sexting en softdrugs. En dat durft al eens ‘awkward’ te zijn.
Awkward Talk vloeit voort uit een onderzoekstraject van VRT Start-up waarin werd gezocht naar een meer waardevolle invulling van saaie momenten (zoals het wachten op een bus), ter vervanging van het eindeloos scrollen op sociale media met de smartphone. Het resultaat is een online reeks, van de hand van Native Nation, met snackable content, aangepast aan de leefwereld en het mediagebruik van jongeren.
“Het format van Awkward Talk dat Native Nation ontwikkelde, kwam voort uit een stevig onderzoekstraject. Innovatieteam VRT Start-up werkte vorig jaar aan de uitdaging om alle tussendoormomenten die jongeren opvullen met scrollen op hun smartphone een waardevolle invulling te geven. High quality shortform videoreeksen waren een mogelijke oplossing. Native Nation kwam Awkward Talk pitchen en wij waren meteen overtuigd,” vertelt Lies Theuwissen, hoofd VRT Start-up.
Bert Marievoet, managing founder van Native Nation vult aan: “Een van de belangrijkste USPs van Native Nation is dat we als geen ander de vinger aan de pols houden bij de millennials en Gen Z. Als geïntegreerd social media bureau hebben weten we hoe we engaging content moeten maken, maar ook hoe we de juiste audience effectief kunnen bereiken. Door enkele immens populaire influencers te laten deelnemen aan ons programma, maken we taboes nog sneller bespreekbaar in de moeilijk bereikbare doelgroep.”
Dit format werd door Native Nation in pre-coronatijden in elkaar gebokst. Verschillende onderwerpen passeren de revue: daten, uiterlijk, porno kijken, roesmiddelen, sexting, de eerste keer,… Kortom alles waar jongeren normaal niet over praten met hun ouders. Eigen ervaringen worden gedeeld en zo leren ze over en van elkaar bij. Leren tongzoenen van je vader, te weten komen dat je dochter elke week porno kijkt, afspreken om binnenkort samen een joint te roken. Het komt allemaal aan bod.
Elke maandag verschijnen drie afleveringen online. Naast de videoreeks gaan ze er ook in het radioprogramma ‘Generation M’ mee aan de slag. De onderwerpen die in de video’s besproken worden, komen zo ook tijdens wekelijkse zendtijd op de radio aan bod. Op deze manier gaat de VRT met een nieuw format verder op een reeds bestaande trend: bijdragen aan het open debat over op het eerste zicht moeilijke thema’s. Door elkaar vragen te stellen en te praten over eigen ervaringen, met de persoon die het dichtst bij jou staat.