Nemen uitgevers het web weer in handen?

Innovation / Media / News

Smartphone
 
De grote spelers van het web proberen de toegang tot het web te controleren sinds het bestaan van de smartphone. Wij geven u een overzicht van de applicaties. Met de komst van het mobiele internet is het werk van professionele journalisten een belangrijke publiekstrekker voor de grote spelers van het web. Naast voorloper Google en diens controversiële Google News, dat gelanceerd werd in 2002, zijn er ook andere spelers zich bezighouden met distributie van inhoud op mobiele apparaten: Apple, Facebook, Twitter en Snapchat. Deze nieuwe configuratie biedt persuitgevers een grotere keuze in distributiekanalen en wakkert het spel van concurrentie aan. Tegelijkertijd versterkt dat ook de dynamiek van het mobiele internet waar tegenwoordig veel meer mensen op aanwezig zijn dan op het web.
Snapchat Discover, het netwerk waarmee u berichten kan sturen die na een tijdje niet meer zichtbaar zijn, biedt vele mogelijkheden. Zijn sterkte? De 100 miljoen dagelijkse gebruikers, waarvan 37% tussen de 18 en de 24 jaar is. Een interessant doelwit voor adverteerders dat moeilijk te bereiken valt op andere media. Discover stelt vijftien kanalen voor (vooral entertainment), maar omvat daarnaast ook ernstige journalistieke bronnen zoals CNN, Vice en Mashable.
Apple News, deze zomer gelanceerd, richt dan weer zijn pijlen op het aanbieden van het volledige gratis journalistieke aanbod op één plek op iPhone. Het geeft uitgevers de kans om hun content eenvoudig toe te voegen via een RSS feed of om die te op voorhand integreren via een service met een specifieke code. Het uiteindelijke doel van Apple News is om de toepassingen van uitgevers te vervangen en om een nieuwe gebruikerservaring aan te bieden zonder alles wat pagina’s kan verzwaren zoals trackers en advertenties.
Facebook heeft zopas Instant Articles voorgesteld, een nieuwe functie die gebruikers artikels meteen laat lezen via de applicatie zonder naar de pagina van de uitgever te moeten surfen. Facebook belooft om alle reclame-inkomsten terug te betalen aan uitgevers die ervoor kiezen om hun eigen reclame te beheren. Het zal echter gaan om een commissie van 30% op reclame die gegeneerd is door hun regie, die op zijn beurt zelf voordeel haalt uit de gegevens van gebruikers en hun doelpubliek dus beter kan targetten voor reclamecampagnes.
Twitter Moments biedt een functie aan dat alle tweets over een bepaald onderwerp verzamelt. Zo kunnen gebruikers alles realtime volgen zonder verplicht te zijn om alle hashtags en de aanverwante bronnen te kennen. Onderzoek en curatie van de inhoud wordt verzorgd door menselijke operators, naar het voorbeeld van gespecialiseerde persbureaus als Storyful of Reported.ly. Moments maakt deel uit van de huidige strategie van Twitter, die onder druk van haar beleggers, zijn markt wil uitbreiden met nieuwe gebruikers die de werking van Twitter niet onder de knie hebben, meer bepaald het volgen van merken en hashtags.
Ten slotte is er ook nog Accelerated Mobile Pages (AMP), het project van Google dat gelanceerd werd in oktober en een nieuwe gestroomlijnde versie van html voorstelt. Door het beperken van het gebruik van JavaScript, wat een pagina al snel heel zwaar maakt, kunnen gebruikers genieten van een snellere weergave van webpagina’s. Een ander verschil tussen APM en de andere initiatieven is dat het niet gebaseerd is op een technologische zwarte doos, maar dat het de Open Source logica volgt, wat betekent dat de code vrij beschikbaar en aanpasbaar is. Het gebruik van deze nieuwe contentverdeler is gratis voor uitgevers die niet verplicht zijn om hun reclame-inkomsten te dleen. Het project kan rekenenen op de steun van verschillende partners, zoals The New York Times, Vox Media, The Financial Times, Gannett, Hearts, The Washington en The Huffington Post.
Deze spelers van het internet willen de manier bepalen waarop smartphonegebruikers toegang krijgen tot journalistieke content. Deze aanzienlijke investering van de kant van Apple, Google en Facebook wordt gedreven door de exponentiële groei van dit segment, terwijl het voor Twitter en Snapchat het resultaat is van druk van investeerders om duurzame bronnen van inkomsten te genereren. Het positieve van deze competitie voor de krantenuitgevers? De herbevestiging van de toegevoegde waarde die de professionele inhoud opleveren.
Bron : INA Global