De afkomst van een product en zijn impact ervan op de wereld en het milieu zijn essentiële factoren die een steeds grotere rol spelen in de keuzes die we maken. Kiezen voor meer duurzaamheid betekent ook recycleren. Tuinmeubelen, kledij, kranten, je kunt het zo gek niet bedenken of ze zijn gemaakt van gerecycleerde producten. In dit rijtje passen nu ook… fietsen. Omdat ook Nespresso volop inzet op recycleren, produceert het in samenwerking met het Zweedse fietsmerk Vélosophy een kwaliteitsfiets gemaakt van gerecycleerde koffiecapsules uit aluminium. Resultaat hiervan is RE:CYCLE – een naam met een dubbele betekenis die voor iedereen duidelijk is.
Met RE:CYCLE wil Vélosophy een perfect evenwicht bereiken tussen duurzaamheid en lifestyle. De fiets is dan ook ontworpen om de mogelijkheden van gerecycleerd aluminium te illustreren en Nespresso-liefhebbers te motiveren om hun capsules te recycleren. Jammer genoeg wordt in België en Luxemburg slechts een kwart van de Nespresso-capsules teruggebracht voor recyclage terwijl Nespresso de capaciteit heeft om ze allemaal te verwerken. Aluminium is een zeer kostbare grondstof omdat het eindeloos opnieuw gesmolten en hergebruikt kan worden. Hierdoor kunnen versleten producten een tweede leven krijgen. Iconische merken als Caran d’Ache en Victorinox hebben dit heel goed begrepen aangezien ze in samenwerking met Nespresso als een van de eerste dagelijkse gebruiksvoorwerpen zoals kogelpennen en Zwitserse messen ontwikkelen met Nespresso-capsules.
Hoewel de RE:CYCLE oorspronkelijk ontworpen werd om te wijzen op het potentieel van de recyclage van de aluminium capsules van Nespresso, doet de lancering van de fiets de consument nadenken over de manier waarop hij een positieve impact op het milieu kan hebben. In België is het een initiatief met een dubbel doel: enerzijds moet het de consument aanmoedigen om zijn Nespresso-capsules te laten recycleren tot iets heel concreets, anderzijds is het een feit dat de fiets bij ons, net zoals in andere Europese landen, ieder jaar aan populariteit wint. Steeds meer mensen kiezen ervoor om de wagen te laten staan en de fiets te nemen. Een nieuw model, dat duurzaam is en bovendien een hoog lifestylegehalte heeft, is dan ook een nieuwtje.
DIENSTHOOFD ART DIRECTOR bij Stad Genk
Jobomschrijving Als Art Director heb je oog voor detail en zie je ook […]
EXPERT COMMUNICATIEADVISEUR bij Stad Genk
Jobomschrijving Als Expert Communicatieadviseur ben je het eerste aanspreekpunt voor alle marketing- en […]
ART DIRECTOR bij Choco
Als Art Director sta je voor sterke creatieve concepten en prachtige designs, online […]
Project Manager - Digital Producer bij Happiness
At Happiness Anywhere / BLISS, we are looking for new talent to strengthen […]