NEW FOODS, NEW PACKAGING

Design / Marketing / News

Lima, Quorn, Yummi, Frouí, Oatly, King Monty... Wie vandaag anders of bewuster wil eten, vindt meer dan ooit zijn gading in het enorme gamma ‘new foods’ op de markt. En die positioneren zich meer dan ooit als echte lovebrands!

Voor alle duidelijkheid, met new foods bedoelen we: veggie, vegan, halal, eten op basis van insecten... er is voor ieder wat wils. Een opmars die ze ook merkten bij packaging design agency’s, de bureaus achter de strategie, merkpositionering en het verpakkingsontwerp. Een logische verklaring daarvoor vinden we bij Francis Van Acker en Murtaza Teke, het leidende duo achter DesignRepublic, het bureau dat onder meer de nieuwe merken Yuma (crackers op basis van krekelmeel) en Yum’mix (hamburgers in poedervorm op basis van kikkererwten) in de markt zette. “België is een land van gourmandise. We hechten veel belang aan kwaliteit en nieuwe dingen,” zeggen de managing partner en creative director. “Er komen daardoor veel nieuwe, kleine merken op. De power van de big brands is duidelijk aan het dalen.” De consument staat bovendien voor meer open dan vroeger, de markt is geleidelijk aan klaar voor nieuwe alternatieven.

Dat die producten populairder dan ooit zijn, ziet ook Patrick De Grande, oprichter van branding en packagingdesignbureau Quatre Mains. “Eén op de vijf nieuwe voedingsproducten zou vandaag plantaardig zijn, en dat is een goede zaak.” Ook Thomas Vanden Abeele, strategic director bij WeWantMore, een designstudio gespecialiseerd in branding en interieurdesign, bevestigt dat, en benadrukt ook meteen dat die producten een hele metamorfose ondergaan hebben. “Het zijn niet langer de zwakkere versies van ‘the real thing’ die inboeten op smaak. Het zijn juiste betere versies geworden: volwaardige alternatieven die even goed smaken en ook nog eens een pak andere voordelen bieden.”

[...] HET VOLLEDIGE ARTIKEL LEEST U IN PUB MAGAZINE