{News by MediaSpecs} Muziekmagazine Not So Difficult ligt in kiosk
Op maandag 1 maart lanceerde vzw Not So Difficult de eerste editie van het gelijknamig muziekmagazine. De focus ligt op alternatieve Belgische en elektronische muziek. Opvallend: het magazine kiest bewust voor een geprinte versie. Pieter Volckaert, een van de trekkers van de vzw: “De traagheid van papier als medium zorgt dat we meer de verhalen en context achter de artiesten kunnen brengen. We zijn ervan overtuigd dat papier ook vandaag nog leeft. Via internet komt er zoveel op de mensen af, en er is niet altijd tijd om daar rustig bij te gaan neerzitten. Met ons papieren magazine willen we daar op inspelen, en mensen de kans geven even te vertragen. Bovendien kunnen we op papier ook meer de verhalen achter de artiest laten spreken. Papier is een traag medium en dat leent zich daartoe.”
De naam van de vzw, dezelfde als van het magazine, verwijst naar de algoritmes waarmee streamingdiensten mensen vaak naar soortgelijke muziek laten luisteren. “Maar het is eigenlijk ‘not so difficult’ om die cirkel te doorbreken en nieuwe artiesten te leren kennen. Wij willen daar met ons magazine bij helpen.”
Not So Difficult wordt een viermaandelijks magazine. De eerste editie komt uit op maandag 1 maart. “Voor de eerste editie hebben we onder meer Madou geïnterviewd, die veertig jaar geleden een cultalbum hebben uitgebracht en daarna eerder in de anonimiteit zijn verdwenen. Onlangs hebben ze een nieuw album uitgebracht. Daarnaast hebben we ook gesproken met David Morley en Ikraaan.” Verder focust het magazine op brede alternatieve muziek, met een elektronische insteek. “We laten ook veel Belgische artiesten aan bod komen, maar om een breder publiek aan te trekken zal er ook ruimte zijn voor enkele internationale muzikanten.”
Het magazine kost tien euro en is te krijgen via de webshop van de vzw. Zaterdag 5 maart opent Not So Difficult voor één dag een pop-upshop in het Leuvens kunstencentrum STUK.