Trouw aan het “The Network Always Wins” (naar het boek van Peter Hinssen) beginsel, experimenteert nexxworks — het innovatie- en inspiratiebedrijf van onder andere Peter Hinssen, Steven Van Belleghem en Rik Vera — met een openblogplatformmodel, waar ook de concurrentie een plaats zal krijgen. In tegenstelling tot de meeste bedrijfsblogs, wil nexxworks vanaf heden zoveel mogelijk focussen op perspectieven van buiten de organisatie zelf. Zelfs concurrerende bedrijven worden daarom uitgenodigd om hun inzichten op te delen met de fans en klanten van nexxworks.
« Cynici zouden kunnen denken dat dit een publiciteitsstunt is, of dat we zo onze opiniestukken, artikels en interviews makkelijk en gratis kunnen schalen zonder freelancers te moeten betalen, » zegt Laurence Van Elegem, communications director en hoofdredactrice van de blog. « Nu, ik ontken niet dat dat een leuk zijeffect is, maar we zijn écht zo naïef om te geloven dat bedrijfsblogs verder dan hun eigen producten, diensten en werknemers moeten denken en dat ook de “concurrentie” daar een plaats moet kunnen krijgen. Onze maatschappij zit zo vastgeroest in dat paradigma van de rat race dat we niet meer zien dat het eigenlijk logischer is om samen te werken als je hetzelfde wil. »
« In werkelijk alles wat we bij nexxworks doen staat het netwerk centraal, bijna op het obsessieve af, » vult ceo en partner Julie Vens - De Vos aan. « Dat is onze higher purpose: een ecosysteem bouwen van gelijkgestemden. Wat we op dit moment ‘doen’ is bedrijven inspireren en hen aanzetten tot innovatie, maar wat we ‘zijn’ – in hart en ziel – is een netwerk dat de wereld wil veranderen. En omdat je grote veranderingen enkel kan bereiken met kleine stapjes, is dit één van de vele acties die we in die richting ondernemen. »
Wie aan het open platform project wil meewerken, kan “An experiment in sharing - how to co-create an ecosystem through a company blog“ nalezen voor meer informatie.