Nicolas Lambert: “Het is tijd om te ploegen”

Communication / News / Positive Vibes

Er zijn veel theorieën over wat er ons na het coronavirus te wachten staat. Ze schommelen tussen pessimisme, van zij die een terugkeer naar het ‘anormale’ (om Luc de Brabandere te citeren) verwachten, en positivisme, van zij die een bijna automatische omschakeling naar een meer deugdzame economie voorspellen.

En wat als het van ons af hangt? Persoonlijk geloof ik jammer genoeg niet dat consumenten zich, nu ze het pad van Damascus hebben afgelegd, massaal zullen bekeren tot een nieuwe manier van (de)consumeren. Ik wil het graag geloven, maar ik denk van niet, tenminste niet zonder een serieus duwtje in de rug.

Waar ik wel in geloof is dat ons geweten overhoop is gegooid, waardoor een andere mogelijkheid wel wordt gesuggereerd. Maar deze andere mogelijkheid zal alleen werken als ze wordt gestimuleerd door een ander aanbod. 

En dat is onze verantwoordelijkheid als besluitvormers of in ieder geval als influencers. Wat zullen we te bieden hebben? Zullen we in staat zijn om hen te verleiden en te motiveren om nieuwe gewoontes aan te nemen? Zullen we de moed hebben om iets anders voor te stellen? Of nemen we genoegen met promoties op worsten voor de eerste after-lockdown barbecues?

De marketinggemeenschap heeft een belangrijke verantwoordelijkheid te spelen in deze uitweg uit de crisis. We beseffen allemaal hoezeer de economie de mensen weer in het middelpunt van de belangstelling moet plaatsen. We zien dat de deur op een kier staat.

De grond is vruchtbaar, zullen we moedig en creatief genoeg zijn om ook echt te ploegen? Het is nu aan ons…

Nicolas Lambert – directeur van Fairtrade Belgium / docent aan UCLouvain.