Nieuw en duurzaam verhaal voor Havas Lemz

Communication / News / Sustainability

Het Nederlandse reclamebureau Havas Lemz heeft de B Corporation certificering binnengehaald. Bedrijven met zo’n certificaat streven vrijwillig de hoogste standaarden na op het vlak van sociale en ecologische prestaties, verantwoordelijkheid en transparantie. Het bureau besluit daarom om ‘creativity as a force for good’ nog radicaler en effectiever aan te pakken.

Concreet gaat Havas Lemz, onderdeel van de internationale communicatie- en mediagigant Havas, creativiteit nog harder inzetten om doorbraken bij bedrijven te realiseren naar een betere balans tussen people, planet, profit. Dit als basis voor duurzaam zakelijk succes in een rechtvaardiger samenleving. Veel bedrijven zitten in zo’n transitie maar worstelen met de uitvoering.

“Iedereen snapt inmiddels dat zakelijk en maatschappelijk succes met elkaar samenhangen,” zegt CEO Willem van der Schoot daarover. “Zeker nu we middenin een aantal grote crises zitten. De problemen van deze tijd zijn natuurlijk veel groter dan reclame kan oplossen. Authentiek gedreven en betrokken bedrijven, dat is wat de maatschappij nu vraagt. Wil je de wereld veranderen, heb je zakelijke visie nodig. Wil je op lange termijn succesvol zijn, dan heb je als onderneming een missie-gedreven identiteit nodig die sturend is voor het hele bedrijf. Business x Purpose zou je kunnen zeggen. Het wereldwijde Havas onderzoek Meaningful Brands laat al jaren zien dat meer betekenis tot meer succes leidt.”

Volgende grote stap

Op basis van die benadering startte Havas Lemz dit jaar de samenwerking met nieuwe klanten als Intratuin, IKEA Social Entrepreneurship, NS Stations, Mediq, Pfizer en Timberland. Het partnership met Justdiggit, dat verdroogde gebieden weer groen maakt, heeft geleid tot wereldwijde expansie van deze organisatie. En nu is er de internationaal hoog aangeschreven Benefit Corporation erkenning. Maar wat is de volgende stap? B Corp certificering gaat ook over niet verspillen. Dat betekent meer focus in de samenwerking met klanten. In periodes van 100 dagen wordt er in co-creatie toegewerkt naar concrete doelen, uitgedrukt in termen van impact op people, planet en profit.

En – zo is de overtuiging binnen het bureau - als bedrijven en organisaties meer focus krijgen en met één stem naar buiten treden, kunnen reclame-investeringen vaak omlaag. “De ervaring leert dat 100 dagen een perfect werkritme is’, zegt Van der Schoot. ’Zo zetten we samen concrete stappen naar een lange termijn force for good. Verbeelding inzetten, durven dromen en dat dan concreet maken langs drie bouwstenen: Be, waar sta je voor? Do, welk gedrag hoort daarbij? Say, hoe communiceer je daarover? En wat ga je daarmee teweegbrengen, wat is de beoogde impact daarvan? Dat geeft nieuwe bezieling in een overzichtelijk tijdsbestek. Daar hebben we ons in bewezen. Het voelt goed om dat tot speerpunt te maken.”

Tussen reclamebureau en consultancy in

En dat is de nieuwe snelweg van Havas Lemz. “Geen bureau waar je als klant per se lang aan vastzit en waar je een ingewikkelde pitch voor nodig hebt. Maar ook geen consultancy omdat alles volledig draait om de kracht van creativiteit. ‘Impact Design, als je het een naam wil geven’,” zegt Van der Schoot. “Een strak honderd dagen transitietraject en de onderneming staat vol energie, met een heldere, op de tijdgeest geënte propositie in de markt. We zetten er vol op in en we merken dat veel bedrijven deze vorm van partnership interessant vinden.”