Nieuw in het audiolandschap: Sounds of Change bekroont creatieve en duurzame spots

Awards / News

Het audiolandschap is een nieuw initiatief rijker: Sounds of Change. Noem het gerust een kruisbestuiving tussen creativiteit en duurzaamheid, want de award heeft tot doel de beste creatieve reclamecampagnes te bekronen die niet alleen luisteraars weten te boeien, maar die ook duurzaamheid hoog in het vaandel dragen, en dit zowel in het Noorden als in het Zuiden. De prijs, die iedere twee maanden zal worden uitgereikt, benadrukt de groeiende toewijding van merken aan ethische en verantwoorde communicatie.

De initiatiefnemers: Ludovic de Barrau van PUB, Marit Ginevro van Var, Charlotte de Mahieu van RMB en Wim Vermeulen van Bubka. Zij bundelen de krachten om dit nieuwe iniatief leven in te blazen, met één duidelijk doel voor ogen: creativiteit belonen en tegelijk audiospots vieren die de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties ondersteunen.

Recente audiocampagnes (maximum twee maanden on air) zullen zorgvuldig beoordeeld worden door een jury van neutrale reclame- en audioprofessionals. De jury wordt voorgezeten door Ludovic de Barrau en zal bestaan uit zowel journalisten (onder wie Evy Van Ruyskensvelde en Marine Dehossay van PUB) als professionals uit het vak, waaronder Wim Vermeulen van BubkaAn Rietjens van Serviceplan en Fred Dorsimont van Behaven

Evaluatiecriteria zijn onder meer het gebruik van een originele sound, duidelijkheid, originaliteit en natuurlijk ook creativiteit. Elke audiospot wordt bovendien beoordeeld naargelang zijn potentiële impact op de maatschappij en het milieu. De jury zal daarbij rigoureus en evenwichtig te werk gaan, met een eerlijke verdeling tussen Noorden en Zuiden en voldoende diversiteit de juryleden. Om elke vorm van belangenvermenging te vermijden mag geen enkel jurylid deelnemen aan de evaluatie van een campagne die door zijn eigen bedrijf opgezet of gesponsord is.

De winnaars zullen eind dit jaar, tijdens de conferentie Orbit by PUB XP op 20 november 2024, gehuldigd worden. Onder hen wordt ook één campagne bekroond tot ‘Best Sustainable Audio Campaign’. Daarmee hoopt de organisatie ook andere merken aan te zetten om hetzelfde voorbeeld te volgen.

Sounds of Change belichaamt de inzet van de reclame-industrie voor een duurzamere en inclusievere toekomst, waarin creativiteit en sociale verantwoordelijkheid hand in hand gaan. Door audiocampagnes te belonen die positieve en impactvolle boodschappen overbrengen, wil Sounds of Change nieuwe normen creëren voor de reclamesector en zo tot een reclamesector komen die zich bewust is van zijn impact op mens en planeet.