Nieuwe CIM-golf Radio: luistergewoontes zijn taai

CIM / Media / News / Research

radio abe-b-ryokan-7Uk-DPd0fZY-unsplashNieuwe CIM-cijfers en iedereen heeft gewonnen, zo lijkt het althans. Natuurlijk zijn er lichte schommelingen en voor uitdagers blijft het hard werken (maar ze zijn geduldig). Luistergewoontes zijn taai, en wat je in de ene golf wint ben je in de volgende golf gemakkelijk weer kwijt. Events spelen daarin duidelijk een rol. Laten we even de diverse radiogroepen onder de loep nemen.
VRT
Bij de VRT valt vooral de mooie stijging bij Radio 1 op. Klara verliest lichtjes - keken muziekliefhebbers liever televisie of online dan naar de radio te luisteren tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd? Met een marktaandeel van 10,2 procent laat de jongerenzender MNM mooie cijfers optekenen bij de nieuwe meting van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Daarmee is MNM de populairste zender in Vlaanderen bij jongeren tussen 12 en 24 jaar. Bij die groep versterkt de zender nog zijn positie met een marktaandeel van bijna 30 procent. Ook Radio 1 zit in de lift en groeit door naar een marktaandeel van 8,8 procent. Els Van de Sijpe, Manager Radio bij de VRT: “Dagelijks ruim 700.000 luisteraars bereiken, dat is een ijzersterk resultaat voor MNM. Het bevestigt ook wat we merken in de reactie van onze jonge fans: de community groeit op radio, online en in onze app. En dan startte de jongste editie van Marathonradio, de MNM-actie voor studenten, pas na deze meting. Radio 1 blijft zijn rol als actualiteitszender volop spelen. De zender groeit opnieuw, nu naar 8,8 procent marktaandeel. Op dat elan gaat Radio 1 in de zomer door met een sterke programmatie rond nieuws en actualiteit, Sporza Tour en een gevarieerd muziekaanbod.”
Radio 2 blijft stevig marktleider in Vlaanderen met een marktaandeel van 30,4 procent. Studio Brussel blijft stabiel met een marktaandeel van 10,9 procent. Als koploper in Vlaanderen, bij de doelgroep tussen 18 en 44 jaar en bij luisteraars op het werk, versterkt de zender nog z’n positie. Klara kende een succesvol voorjaar vol live muziek met het Klarafestival, het marktaandeel klokte af op 2,2 procent in deze golf.
DPG Media
Qmusic stijgt bij het brede publiek (12+): van 11,1% naar 11,5% marktaandeel en blijft de op een na grootste radiozender in Vlaanderen. Qmusic bereikt ook de meeste Vlamingen tussen 18 en 54 jaar: bijna 600.000 (598.180) elke dag. Op de zenderdoelgroep 18- tot 44-jarigen behoudt Qmusic een stabiele positie met 19,6% marktaandeel. Joe staat sterk bij de zenderdoelgroep 35-54 jarigen en groeit stevig door van 11,3% naar 14,2% marktaandeel. Bij het algemene publiek in Vlaanderen (12+) gaat Joe van 8,7% naar 8,9% marktaandeel. An Caers, directeur radio: “Qmusic en Joe zetten mooie luistercijfers neer en daar zijn we blij mee aan de start van de bruisende zomer. Qmusic bereikt elke dag 822.000 Vlamingen via radio en meer dan ooit ook via social media of unieke events zoals de eerste succesvolle editie van de Q-MasQuerade. Het is ook goed om te zien dat de luistercijfers aantonen dat onze twee radiozenders mooi complementair naast elkaar staan. Dit voorjaar vierden we 10 jaar Joe en het is duidelijk dat de radiozender de harten heeft veroverd van de frisse veertiger." En Robin Vissenaekens, programmadirecteur Qmusic en Joe, blikt al vooruit naar de zomer: “Je kan je niet beter voorbereiden op de zomer dan met onze foute week die nu loopt bij Qmusic, met vrijdag het allergrootste foutste feest. Nog geen 24 uur later openen we met Qmusic voor de twaalfde keer een gloednieuw Q-Beach House om 9 weken lang zomerradio te maken op het strand van Oostende. Joe trekt met de Joe-ijskar en de Joe-dj’s door heel het land om verkoeling te bieden met lekkere ijsjes.”
Nostalgie en NRJ
Nostalgie en NRJ werpen zich op als uitdager, maar weten dat de weg lang is. Maar ze zijn geduldig! Nostalgie behaalt in deze golf een marktaandeel van 5,8% op de algemene doelgroep 12+. In de doelgroep 35-54 klokt Nostalgie af op 8,3%. Directeur Tom Klerkx: “In 2018 hebben we de groei van Nostalgie ingezet. Dat gaat uiteraard in stapjes, voor elke stap vooruit, zetten we soms ook weer eentje achteruit.  We voelen evenwel dat we fanship aan het creëren zijn bij onze luisteraars We blijven dan ook trouw aan onze formule van classics en de herinneringen die onze luisteraars daarbij hebben. Dat zijn we nu volop aan het doen met the Summer Feeling Top 1000, de ideale soundtrack voor deze warme dagen. En dan moet het hoogtepunt van de zomer nog komen, op 10 augustus, met het Nostalgie Beach Festival, waar we afstevenen op een nieuwe recordeditie.”
NRJ, de nieuwe generalistische stadszender, is nog maar sinds september 2018 actief, maar begint 2019 al met een marktaandeel van 0,1% op de algemene doelgroep 12+ en 0,3% op de doelgroep 25-34. Tom Klerkx: “We hebben de afgelopen maanden al hard gewerkt om NRJ zijn plek te laten claimen in het Vlaamse radiolandschap. We groeien traag, maar gestaag en dat geeft energie. We hebben inmiddels onze eerste NRJ Live Session, met Bebe Rexha, achter de rug en de hele zomer lang zullen we vanuit Bocadero in Antwerpen letterlijk het mooie weer maken.”