Nieuwe CIM-meting bewijst solide populariteit radio

(update) Het CIM heeft de nieuwe luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt bekend gemaakt, die voor de eerste keer gebaseerd zijn op de vernieuwde meting. De resultaten bestrijken de periode van 2 januari tot en met 6 mei 2018.
De CIM-studie brengt alweer goed nieuws voor de VRT-radiomerken. Met een marktaandeel van 8,4 procent doet Radio 1 het goed als breed actuanet, Radio 2 blijft een fenomeen met ruim 30 procent marktaandeel, MNM is de populairste jongerenzender (12- tot 24-jarigen), Studio Brussel bevestigt als muziekzender met een levendige online community en Klara bewijst zich als vaste waarde met een stabiel marktaandeel. De vernieuwde meetmethode van het CIM laat bovendien hoge bereikcijfers voor het medium radio optekenen: ruim 8 op de 10 Vlamingen luisteren dagelijks naar de radio.
Qmusic en Joe bereiken elke dag maar liefst 1,3 miljoen luisteraars. Qmusic is de tweede grootste zender in Vlaanderen met 12,4% marktaandeel bij het algemene publiek (12+). De ochtendshow Sam, Heidi & Wim bereikt elke dag bijna een half miljoen luisteraars (492.000 - 12+) en is ook de best beluisterde ochtendshow bij de 18- tot 44-jarigen (zenderdoelgroep) met 21,2% marktaandeel. Op de werkvloer is Qmusic ook de meest beluisterde zender (22,3% marktaandeel op 12+). Joe zet ook een mooi resultaat neer bij het algemene publiek met 8,9% (12+). Op de zenderdoelgroep 35-54 scoort Joe met 12,9%.
Nostalgie boekt op zijn beurt een mooi resultaat in vergelijking met de laatste golf van 2017. Het marktaandeel van Nostalgie op 12+ stijgt van 5,6% naar 6,9%, op de kerndoelgroep 35-54 van 8,5% naar 9,8%. Per dag bereikt de zender 496.178 luisteraars (t.o.v. 350.984), op weekbasis luisteren 970.544 Vlamingen naar Nostalgie (t.o.v. 735.426).
Station | Daily Reach (with confidence interval) | Share | Daily Average Time Spent | |||
Min. | 1.000 | Max. | % | % | ||
Radio 2 (VRT) | 1.324,86 | 1.396,14 | 1.467,35 | 25,17 | 30,39 | 249 |
Qmusic | 796,56 | 855,87 | 915,16 | 15,43 | 12,37 | 165 |
Studio Brussel (VRT) | 633,69 | 687,92 | 741,89 | 12,40 | 11,18 | 185 |
MNM (VRT) | 673,38 | 728,92 | 784,29 | 13,14 | 9,90 | 155 |
Joe | 505,42 | 554,90 | 603,92 | 10,00 | 8,94 | 184 |
Radio 1 (VRT) | 574,27 | 626,37 | 678,17 | 11,29 | 8,40 | 153 |
Nostalgie (NL) | 449,57 | 496,18 | 543,29 | 8,95 | 6,89 | 159 |
Klara (VRT) | 150,65 | 179,77 | 208,78 | 3,24 | 2,54 | 161 |
TOP radio | 47,72 | 65,38 | 83,18 | 1,18 | 0,92 | 160 |
MNM Hits (VRT) | 54,00 | 72,57 | 91,33 | 1,31 | 0,72 | 113 |
VBRO | 16,15 | 27,94 | 39,31 | 0,50 | 0,65 | 267 |
Family Radio | 11,40 | 21,41 | 31,86 | 0,39 | 0,37 | 199 |
Club FM | 17,04 | 28,93 | 40,65 | 0,52 | 0,30 | 117 |
Klara Continuo (VRT) | 13,54 | 24,29 | 35,27 | 0,44 | 0,24 | 111 |
VRT NWS (VRT) | 14,41 | 25,46 | 36,62 | 0,46 | 0,12 | 51 |
Stadsradio | 0,00 | 3,91 | 8,22 | 0,07 | 0,04 | 125 |
Ketnet Hits (VRT) | 0,66 | 6,14 | 11,54 | 0,11 | 0,04 | 65 |
Ter info: Bij de vorige CIM-methode vulde het grootste deel van de respondenten het dagboekje in op papier. Nu vult een veel groter deel het dagboekje online in en dat kan invloed hebben op de resultaten. Daardoor is vergelijken met het verleden moeilijk. Deze golf is dus een nieuwe nulmeting voor de toekomstige cijfers.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]