Nieuwe CIM-meting bewijst solide populariteit radio

CIM / Media / News / Research

unspash radio(update) Het CIM heeft de nieuwe luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt bekend gemaakt, die voor de eerste keer gebaseerd zijn op de vernieuwde meting. De resultaten bestrijken de periode van 2 januari tot en met 6 mei 2018.
De CIM-studie brengt alweer goed nieuws voor de VRT-radiomerken. Met een marktaandeel van 8,4 procent doet Radio 1 het goed als breed actuanet, Radio 2 blijft een fenomeen met ruim 30 procent marktaandeel, MNM is de populairste jongerenzender (12- tot 24-jarigen), Studio Brussel bevestigt als muziekzender met een levendige online community en Klara bewijst zich als vaste waarde met een stabiel marktaandeel. De vernieuwde meetmethode van het CIM laat bovendien hoge bereikcijfers voor het medium radio optekenen: ruim 8 op de 10 Vlamingen luisteren dagelijks naar de radio.
Qmusic en Joe bereiken elke dag maar liefst 1,3 miljoen luisteraars. Qmusic is de tweede grootste zender in Vlaanderen met 12,4% marktaandeel bij het algemene publiek (12+). De ochtendshow Sam, Heidi & Wim bereikt elke dag bijna een half miljoen luisteraars (492.000 - 12+) en is ook de best beluisterde ochtendshow bij de 18- tot 44-jarigen (zenderdoelgroep) met 21,2% marktaandeel. Op de werkvloer is Qmusic ook de meest beluisterde zender (22,3% marktaandeel op 12+). Joe zet ook een mooi resultaat neer bij het algemene publiek met 8,9% (12+). Op de zenderdoelgroep 35-54 scoort Joe met 12,9%.
Nostalgie boekt op zijn beurt een mooi resultaat in vergelijking met de laatste golf van 2017. Het marktaandeel van Nostalgie op 12+ stijgt van 5,6% naar 6,9%, op de kerndoelgroep 35-54 van 8,5% naar 9,8%. Per dag bereikt de zender 496.178 luisteraars (t.o.v. 350.984), op weekbasis luisteren  970.544 Vlamingen naar Nostalgie (t.o.v. 735.426).
CIM

Station Daily Reach (with confidence interval) Share Daily Average Time Spent
Min. 1.000 Max. % %
Radio 2 (VRT) 1.324,86 1.396,14 1.467,35 25,17 30,39 249
Qmusic 796,56 855,87 915,16 15,43 12,37 165
Studio Brussel (VRT) 633,69 687,92 741,89 12,40 11,18 185
MNM (VRT) 673,38 728,92 784,29 13,14 9,90 155
Joe 505,42 554,90 603,92 10,00 8,94 184
Radio 1 (VRT) 574,27 626,37 678,17 11,29 8,40 153
Nostalgie (NL) 449,57 496,18 543,29 8,95 6,89 159
Klara (VRT) 150,65 179,77 208,78 3,24 2,54 161
TOP radio 47,72 65,38 83,18 1,18 0,92 160
MNM Hits (VRT) 54,00 72,57 91,33 1,31 0,72 113
VBRO 16,15 27,94 39,31 0,50 0,65 267
Family Radio 11,40 21,41 31,86 0,39 0,37 199
Club FM 17,04 28,93 40,65 0,52 0,30 117
Klara Continuo (VRT) 13,54 24,29 35,27 0,44 0,24 111
VRT NWS (VRT) 14,41 25,46 36,62 0,46 0,12 51
Stadsradio 0,00 3,91 8,22 0,07 0,04 125
Ketnet Hits (VRT) 0,66 6,14 11,54 0,11 0,04 65

Ter info: Bij de vorige CIM-methode vulde het grootste deel van de respondenten het dagboekje in op papier. Nu vult een veel groter deel het dagboekje online in en dat kan invloed hebben op de resultaten. Daardoor is vergelijken met het verleden moeilijk. Deze golf is dus een nieuwe nulmeting voor de toekomstige cijfers.