Meer dan 800 jonge, Belgische bands schreven zich in voor ‘De Nieuwe Lichting’. Daaruit stelde Studio Brussel de voorbije maanden zestig geselecteerden voor. Vervolgens selecteerde een vakjury acht finalisten, die werden bekendgemaakt op Studio Brussel. De vakjury bestond uit Flip Kowlier, Isolde Lasoen, Jan Paternoster en Pukkelpop-programmator Eppo Janssen. Juryvoorzitster was Kirsten Lemaire. De acht finalisten van ‘De Nieuwe Lichting 2016’ zijn Clear Season, Equal Idiots, Froze, Hulder, Modern Art, normanhoffman, RHEA en Wanthanee.
DDB Brussels gaf elke finalist een gepersonaliseerde videoclip. “Stubru wil met ‘De Nieuwe Lichting’ een podium geven aan aanstormend talent,” zegt Odin Saillé, creatief directeur van DDB. “Dat hebben we ookdoorgetrokken in de creatie. We kozen ervoor om de gevraagde adverteerdersruimte niet in te vullen op de traditionele manier, maar veeleer doelgericht te werken. Jonge muzikanten zijn steeds op zoek naar visibiliteit. Daarom leek het ons fantastisch om voor elke finalist een eigen videoclip te produceren.” DDB gebruikte telkens één visueel element: de half pipe. “Daardoor kreeg elke artiest hetzelfde ‘podium’ en ging de consistentie van de campagne niet verloren,” gaat Saillé voort. “De inhoud van de clips werd telkens anders ingevuld, waardoor je 8 verschilde clips kreeg in 8 verschillende stijlen, steeds passend bij de single.”
Tot en met 5 februari om 20 uur kan iedereen via stubru.be stemmen op zijn drie favoriete bands. Die vrijdag spelen alle acht finalisten live in de AB en worden de drie winnaars bekendgemaakt. Zij vormen samen De Nieuwe Lichting van 2016...
Credits
Client : Studio Brussel
Contact : Gunther Van Acker & Jan Van Biesen
Agency : DDB Brussels
CD : Odin Saillé & Peter Ampe
Creation : Silke Beurms & Tom Meijer
Accounts : Francis Lippens, Kirsten Vanderbeke, Romy Vierhouten
PR: Kenn Van Lijsebeth
TV producer: Brigitte Verduyckt
Film Production Company : Wenneker.be
Producers : Vanessa Jacob & Frederik Zaman
Director: Wouter Bouvijn & Dries Delputte