Nieuwe persstudie CIM op koers

Het was bekend dat het CIM de CIM persstudie in het nieuw wil stoppen. Het CIM gaf nu een stand van zaken. Ter herinnering: sinds de laatste publicatie in september 2015 heeft de technische commissie gewerkt aan het ontwerp van een nieuw design voor de persstudie, om beter aan de behoeften en de evoluties van de markt te beantwoorden. Daarom werd beslist om het veldwerk in 2015-2016 niet te vernieuwen. Dat verklaart waarom er geen publicatie was in september 2016. In maart 2016 kende de raad van bestuur van het CIM de realisatie van de nieuwe persstudie aan IPSOS toe, het veldwerk van de nieuwe studie begon in juni 2016.
Mag mogen we verwachten van de nieuwe persbereikstudie? Om te beginnen: de basis van het nieuw project is gelijkaardig aan de oude studie: 10.000 enquêtes per jaar om het totaalbereik en het bereik van de laatste periode (LLP) te meten van de persmerken op de verschillende platformen (papier, digitale versies, websites). Aan deze basismeting worden echter verschillende nieuwigheden toegevoegd: voor de dagbladen wordt naast LLP ook het dagbereik geschat, en er is een continu panel opgericht om de dagelijkse variaties in LLP te meten en te modelleren. Voor magazines wordt naast LLP ook het bereik van elk nummer en de accumulatie geschat. Dit gebeurt op basis van de verspreidingsgegevens per nummer en de meting van het bereik per cover. De gratis regionale pers behoudt haar klassieke LLP. En ook en vooral: het globale bereik van de persmerken zal gebaseerd zijn op de fusie van de gegevens van het persbereikstudie met die van de sites die in de CIM internetstudie gemeten worden.
Ook de planning is nu helemaal duidelijk. Het eerste veldwerk van de nieuwe studie eindigt in maart 2017 en de resultaten van de basisstudie (klassieke LLP) worden voor het eerst terug gepubliceerd in het begin van de zomer 2017. De publicatie van de nieuwe indicatoren (dagbereik voor de dagbladen, nummerbereik voor magazines, en het globale bereik van de persmerken) moet kort na de publicatie van de basisstudie volgen. De exacte timing zal afhangen van de resultaten van de eerste testen voor de modellering.
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]
Sales Accountmanager - VRT
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]