Nightingale blikt terug op brandende bussen en rode lichten

Nightingale – met kantoren in Antwerpen en in Amsterdam - zet deze maand de memorabelste projecten uit zijn bestaan in de kijker op zijn website en op sociale netwerken. PUB keek mee... De aanleiding? Het achtjarige bestaan van het “progressive marketing & communication agency”. Op zich geen mijlpaal, die acht jaar. Maar net als voor andere bureaus is er een ‘voor’ en een ‘na’. “De reden waarom we terugblikken op acht jaar Nightingale is de huidige relevantie van onze vroegere projecten,” zegt Stijn Nachtergaele, chief visionary officer & founder. “Door de versnelling die het landschap tijdens de pandemie heeft doorgemaakt, zijn onze innovatieve realisaties uit het verleden, zoals de 3D-modeshow, nog meer van belang voor onze klanten.”
Even terug in de tijd. In 2014 werd Antwerpen opgeschud door The Burning Bus, een rokende Amerikaanse schoolbus met binnenin een mobiele showroom. De bus lokte een groot aantal nieuwsgierigen. Zo zette Nightingale zichzelf voor het eerst op de kaart als creatief communicatiebureau. Tijdens de Open Days van het daaropvolgende jaar konden bezoekers met Switch The Channelde toekomst van fashion, design en food ontdekken met hun eigen smartphone als afstandsbediening. ‘Classic TV with a contemporary twist’, goed voor een FWA award. In 2016 zette Nightingale een project neer dat de grenzen tussen de echte en virtuele wereld deed vervagen. Tijdens de Open Days werd de virtuele galerie die het bureau in samenwerking met het Londense DVTK had neergezet, opnieuw tastbaar. In samenwerking met de Belgische kunstenaar Alexander Stragier tilde Nightingale de virtuele ervaring naar een hoger niveau: de bezoekers konden de galerie met hun eigen lichaamsbewegingen manipuleren. “We zien vandaag dat grote namen, zoals Virgil Abloh bij Off-White bijvoorbeeld, zeer gelijkaardige projecten lanceren. Dat duidt op hoe innovatief dit concept vijf jaar geleden was - en hoe het vandaag de dag nog steeds relevant is. Net dat zien wij bij Nightingale als onze rol in de Benelux, en misschien zelfs daarbuiten,”vindt Mathias Heinrichs, partner & chief operations officer.
Met Peep Showin 2017 gaf Nightingale zijn Open Days een uitdagend creatieve twist. Iedereen die even wou piepen, kon een glimp opvangen van de food-, fashion- en designconcepten van dat jaar, gepresen- teerd in een red-light-setting. In samenwerking met Lion Beach kwam het project visueel tot leven in een 3D-sfeer.
Awake Days, een concept dat in 2018 werd geïntroduceerd, bracht een ode aan de nachtwinkels. Bezoekers konden de nieuwste brands en projecten leren kennen in een life-sized nachtwinkel, met visuals van Maxime Fauconnier. Een jaar later ging Nightingale nog een stap verder. Toen nodigde het agency zijn gasten uit in een futuristisch ziekenhuis. Tijdens Remedy of Relevancekregen bezoekers een video over de toekomst van ons begrip van ruimte en de relevantie van e-commerce voorgeschoteld, inclusief gasmasker. 2019 was ook het jaar waarin het agency een ware 3D-modeshow het leven inblies, een toevallige voorbereiding op wat in 2020 voor vele fashion brands de standaard zou worden.Tijdens de lockdown van vorig jaar presenteerde het bureau zijn SS21-collectie met een knipoog naar de filmklassieker Back to the Future. Bezoekers werden van huis uit ondergedompeld in een Drive Thru Experience, om zo alle nieuwigheden in fashion, beauty, drinks, automotive en tech te leren kennen.
En 2021? “So stay ahead and buckle up. We are ready to accelerate,” waarschuwt het oprichtersduo.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]