{PUB's Delight} Nike en Mutant lopen samen de Copenhagen Marathon

Crea / News

Sinds het begin van dit jaar doet Nike een beroep op het onafhankelijke creatieve bureau Mutant om haar positie binnen de lokale running-communities te versterken. Een van de eerste grote opdrachten: lopers en supporters activeren voor, tijdens en na de marathon van Kopenhagen, waarvan Nike de officiële sponsor is.

Naast de algemene slogan: "15.000 runners. Only yourself to beat" die werd uitgerold langs het volledige parcours, bedacht Mutant enkele inspirerende outdoors om hetmoreel van de lopers op te krikken wanneer ze kilometer 10, 20, 30 en 40 passeerden. Ook de supporters werden betrokken. Ze kregen borden met steunboodschappen ("I trained for months to hold this sign", "Remember you paid to do this",...) die ze konden personaliseren met de naam van hun deelnemer.

Elke marathonloper kent en vreest de befaamde “muur” op 30 kilometer. Het is wetenschappelijk bewezen dat dat moment het zwaarste punt is van de marathon, waarop de benen en de moraal het begeven en je niet meer verder kunt. Om de lopers een hart onder de riem te steken op het moment dat ze het het hardst nodig hebben, zette Nike een “muur van water” op bij het 30km punt. Lopers konden er dwars doorheen lopen en kregen de boodschap “Hit the wall back” te zien, als aanmoediging om de laatste 12 kilometer te voltooien.

Door de muur te visualiseren en lopers de kans te geven om deze-zowel fysiek als symbolisch- te slopen, stimuleerde Nike hen om hun vermoeidheid te overwinnen en de marathon uit te lopen. Heel wat van de 15.000 deelnemers zochten afkoeling en liepen door de watermuur heen, die onder het legendarische Blox-gebouw stond opgesteld.

Naast de marathon ontwikkelde Mutant ook de design-ruimte voor de Nike Expo, waar lopers de nieuwste producten en innovaties van het merk konden vinden. De expo werd opnieuw ingericht voor de Copenhagen Half Marathon op 14 september.

Credits:

Agency: Mutant
Brand: Nike
Chief Creative & Strategy: Odin Saillé
Creative Director: Jesse Van Gysel & Ruben Van Maldeghem
Creative: Jonathan d’Oultremont & Nicolas Biscaras
Client Director: Innie Tran
Client Manager: Laura Naeyaert & Alice Platteau
Producer: Charlotte Verellen
Design Director: Frank Schouwaerts
Designer: Tjen Colman, Sofie Gagelmans
Motion Designer: Bob Van den Audenaerde
Production of the Wall
Production house: We Make You Happy
Production lead: Cleo De Backer
Production of the Expo
Set design: Tanker
Production: Arkitekturministeriet