NOK geeft creatief werk tweede leven als kunst

Communication / Crea / Design / Innovation / News

 
Logo-noir NOK NOK is een nieuw platform dat openstaat voor creatieve mensen wier ideeën door een klant zijn afgewezen en die ze in een kunstwerk willen omzetten. Een ideetje van Maxime Damo, zelf creative (bij Publicis Brussels). "Omdat ik zelf veel weigeringen op mijn bord had liggen, besloot ik mijn reclameconcepten tot een kunstwerk te verheffen om ze niet voortijdig te laten sterven," legt hij uit. "Waarom zou een merk of adverteerder de goddelijke kracht hebben om een idee voor altijd te doden?"S4 NOK
NOK staat voor 'not-ok' en siert geregeld mails van het accountteam om aan de creatieven aan te geven dat een idee door een klant is afgewezen. En het is bekend: de 'valideringsfase' is de meest dodelijke fase. Laat een idee valideren door de creatief directeur en vervolgens door de klant, het merk. De ideeën staan dan op een rij, schuiven aan slide na slide, en laten zich de een na de ander neerknallen. Alles moet positief zijn, gezuiverd, politiek correct. Het tegenovergestelde van creatief. De praktijk is verre van nieuw, maar de wereld van de reclame maakt de methode systematisch: elke dag worden fantastische ideeën gecreëerd in de hoofden van ontwerpers en elke dag sterven ze. Achtergelaten in een staat van onzin door hun eigen ouders die er niets mee doen.S3 NOKNOK is dan ook geboren uit deze weigeringen en frustraties. Net als een Salon des Refusés van de 21ste eeuw is NOK een platform voor creatievelingen (van artistiek directeur tot schrijver-designer tot ontwerper) waar ze hun afgewezen ideeën over posters, radiospots, tv-scripts en andere installaties kunnen omzetten in een kunstwerk op zich. Zo kan een affiche voor een merk limonade bijvoorbeeld heel goed een opmerkelijke schilderkunstige waarde hebben: "Van tv-commercial tot roman, van poster tot schilderij of van straatmarketing tot installatie, een afgewezen goed idee is een goed idee." Iedereen is dus welkom om zich aan te sluiten bij het collectief en zijn creaties aan te bieden op itsnok.com of op het Instagramaccount nok_collective. Of: 'turning rejected ad ideas into art.'S2 NOK
De initiatiefnemer van it platform, Maxime Damo, begon deze overgang van "ad to work" met een reeks korte verhalen gebaseerd op afgewezen tv-spotscripts en een installatie van klimrekken in de vorm van erevingers. Het eindresultaat is niet langer gekoppeld aan het merk, wat deze overgang nog interessanter maakt. NOK wil zich niet beperken tot een beperkte kring en wil iedereen in staat stellen zijn persoonlijke werken te presenteren. In de toekomst zullen de werken worden gepresenteerd in een speciale tentoonstellingsruimte.
NOK