Ode aan de traagheid

“Wat gaat de tijd toch snel. Dat zal u, net als ik, al wel gemerkt hebben. Op zich is dat geen nieuw fenomeen. Historici en sociologen proberen het ons al jaren uit te leggen. En toch. Wie het vandaag over ‘versnelling’ heeft, schat vooral zijn eigen omgeving verkeerd in. Onze motor sputtert. Wie begin jaren 2000 opgetogen was over de komst van 3G, zag 5G amper haast onopgemerkt zijn intrede doen. En wat met de digitale reuzen die deel uitmaken van ons dagelijkse leven? Om een miljoen aantal abonnees te bereiken had Netflix 3,5 jaar tijd nodig, Airbnb 2,5 jaar, Dropbox 7 maanden, Instagram 75 dagen en ChatGPT, gelanceerd in november 2022 slechts... 5 dagen. En toen gebeurde er iets.
De fantasie of nachtmerrie dat kunstmatige intelligentie ons leven binnendringt en in onze plaats dingen zal doen of besluiten, werd werkelijkheid. Sam Altman, medeoprichter van Open AI, erkende dat het verstandig zou zijn om een wetgeving in te voeren. De Europese Commissie en het Europees Parlement hebben alvast niet op hem gewacht om de kwestie op te pakken, en ook in de Verenigde Staten zijn intussen al eerste stappen gezet met een verordening die bedrijven die AI-modellen ontwikkelen verplicht om een veiligheidstest te doen en de resultaten daarvan te delen. Oef. Nu kunnen we gerust zijn. Iedereen weet dat er maar één wet nodig is om in een ideale en veilige wereld te leven. Rest ons enkel nog te surfen op de golven van de technologische vooruitgang, en ervoor te zorgen dat onze voeten niet verstrikt raken in de kabels. Tss... Ik was even vergeten dat we in een draadloze wereld leven. Uiteindelijk is het aan ons om te kiezen op welke planeet we willen leven. Of het nu de planeet van 5G, AI of, waarom ook niet, deconnectie is. De keuze ligt in onze handen. Soms moet je gewoon de stekker eruit trekken, ademhalen en genieten van het heden. Neem er eens de pagina’s van dit ‘People’-magazine bij, op papier of digitaal, om tegen alle verwachtingen in... slow te leven. Traagheid kan immers een echte revolutie zijn.”
*Edito van PUB 5-2023 geschreven door Philippe Warzée, hoofdredacteur van PUB Magazine.
LEES HIER HET VOLLEDIGE PUB MAGAZINE VAN DECEMBER 2023
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]