Vorige week lanceerde de Belgische reisorganisatie Joker Reizen een nieuwe campagne waarin ze het offline boeken van vliegtickets promootte. De timing is niet toevallig. Januari is de maand waarin de reissector uitpakt met vroegboekacties. Consumenten reageren massaal en gaan online op zoek naar de goedkoopste vliegtickets. Gewapend met laptop(s), elke denkbare internetbrowser en je kredietkaart schuim je het net af op zoek naar het vliegticket dat de optie ‘er zelf naartoe zwemmen’ tot een schandalig dure expeditie herleidt. Dankzij jarenlang efficiënt en minder efficiënt googelen, slaag je er uiteindelijk in om het goedkoopste online vliegticket in je mailbox te laten landen. Missie volbracht. Maar is dat ook zo? Misschien zijn er wel betere manieren om de afstand tussen de mens en zijn hangmat zo klein en goedkoop mogelijk te maken.
Een gedrag waarvan we allemaal massaal overtuigd zijn, is voor Quick Brown Foxes een ideale aanleiding om het tegendeel op zijn minst te onderzoeken. In die zin is de mens een heerlijk studie-object voor antropologen, sociologen en een communicatiebureau gespecialiseerd in het bedenken van missie-gedreven verhalen. Feit: als we zélf iets online doen, zijn we overtuigd dat het per definitie goedkoper is. Alsof elke webshop eigenhandig gerund wordt door Moeder Teresa, zoveel vertrouwen hebben we ontwikkeld in het winkelmandje en de betaalkaart. Ander feit: de e-commerce weet dat ook. En maakt er handig gebruik van. Het resultaat: consumenten dénken dat ze een geweldige deal doen. E-marketeers wéten dat ze een veel betere deal doen…
Vanuit dat inzicht in ons gedrag schreef het bureau voor Joker een verhaal dat net wil ingrijpen in datzelfde gedrag. Onze rol als communicatiebureau is daarom niet om onze klant nog veel harder te laten roepen in de golf van promoties naar de zon en andere hemellichamen. In tegendeel: vanuit behaviorisme hebben we samen een àndere stem gecreëerd. Een stem die we online al even niet meer hebben gehoord: die van de kritische consument. Is dat wel allemaal zo, beste e-marketeers en aanbieders van vliegtickets? Hmmm. Misschien toch maar eerst even die 8 tips lezen om door de mazen van de e-commerce te glippen: http://www.joker.be/in-8-tips-naar-het-goedkoopste-vliegticket/...
De campagne pakt voorts uit met Isolde Lasoen, zoals u hier kunt zien...
Credits
Team Joker Reizen/Quick Brown Foxes
Partners: Marij Lambert, Leen Persoons, Jeroen Vincken, Stijn Elsen
Point Guard: Simon Kempeneers
Head of story: Jorrit Hermans
Head of creation: Bart Gielen
Design director: Maarten Mulders
Curiosity manager: Jan Lammens
Transformation designer :Yves Heylen
Head of happiness: Tine Eeckhout
Director Pieter: Neirynck
Sound: Isolde Lasoen, Gerwin Francois