Ogilvy Social.Lab en IKEA prikkelen met hersentechnologie

Crea / News

IKEAOgilvy Social.Lab heeft in samenwerking met IKEA België een campagne ontwikkeld voor IKEA’s Art Event 2019. IKEA zal namelijk stunten door hersentechnologie te gebruiken om klanten al dan niet de mogelijkheid te geven om een product te mogen kopen. Dit jaar bestaat de collectie uit acht handgemaakte tapijten die ontworpen zijn door gerenommeerde hedendaagse kunstenaars zoals Virgil Abloh, Craig Green en Filip Pagowski.
IKEAHet idee achter de Art Event collectie van IKEA, die voor het vijfde jaar op rij gelanceerd wordt, bestaat erin om kunst betaalbaar en toegankelijk te maken voor het algemene publiek. De collecties zijn echter steeds beperkt en exclusief en worden daarom soms enkel gekocht om nationaal en internationaal door te verkopen met woekerwinsten. IKEA België wou dit vermijden door enkel de echte liefhebbers van kunstwerken de kans te geven om ze te kopen. Daarom kwam Ogilvy Social.Lab met het idee om hersentechnologie in te zetten om deze mensen te identificeren.
IKEADe gebruikte technologie meet of mensen effectief een emotionele reactie tonen op het tapijt dat ze zien. Hiervoor wordt eerst de neutrale hersenactiviteit bepaald, gevolgd door de reactie op elk tapijt. Enkel wanneer de klant de vooropgestelde grens van emotionele activiteit bereikt of overschrijdt, is het mogelijk om het tapijt in kwestie te kopen.
IKEAOgilvy Social.Lab gebruikte daarvoor een bestaande headset, maar ontwikkelde de complete software die gebruikt wordt tijdens deze campagne helemaal zelf.
IKEACredits:
Agency: Ogilvy Social.Lab
Global CCO: Gabriel Araujo, Mathieu Cardon
Creative team: Pieter Decanniere & Pieter de Lange
Account Director: Chloe Vernimmen
Account Manager: Petra Steenput
Social Account Manager: Juliette Defoux
Production company: Playtime
Client: IKEA