Ogilvy Social.Lab helpt EU bij eerste pan-Afrikaanse campagne

Crea / News

De Europese Unie heeft de WPP-groep, onder leiding van Ogilvy Social.Lab, gevraagd om de concrete impact van de samenwerking tussen Afrika en Europa beter bekend te maken bij de Afrikaanse jeugd. Het resultaat? Een ambitieuze pan-Afrikaanse multimediacampagne die in 7 landen werd gelanceerd.

De Afrikaans-Europese samenwerking is gebaseerd op wederzijds respect en wil een tastbare, positieve invloed hebben op het dagelijkse leven van de Afrikaanse bevolking. Ogilvy Social.Lab en de Europese Unie kozen ervoor om de impact van hun unieke samenwerking aan te tonen via een pan-Afrikaanse campagne. De campagne bundelt de vele succesverhalen die uit de samenwerking voortvloeien onder de slogan "Africa & The European Union. Together. Tomorrow. Today". Aan de hand van die persoonlijke verhalen kaart de campagne veel thema's aan waar het samenwerkingsverband belang aan hecht: duurzaamheid, infrastructuur, landbouw, technologie en innovatie, sociale en menselijke ontwikkeling, cultuur, sport en gezondheid. Die thema's komen tot leven door de verhalen over onder meer jonge Keniaanse vrouwen die baanbrekend werk verrichten op het gebied van technologie en innovatie. Of door die over jonge boeren in Zambia, of over jonge ontwerpers die de textielindustrie in Ethiopië promoten. Al deze voorbeelden tonen aan dat de Afrikaans-Europese samenwerking mensen centraal stelt. Ze erkent de ambitie van de Afrikaanse jeugd, de energie die ze vandaag aan de dag leggen en de belofte die ze voor de toekomst inhouden.

Bij het ontwikkelen van een campagne van die omvang en bij de lokale implementatie van de verschillende formaten van de campagne is het belangrijk de culturele eigenheden te respecteren. Daarom werkte Ogilvy Social.Lab België nauw samen met Ogilvy Ghana, Kenia en Zambia, maar ook met een reeks partnerbureaus op het Afrikaanse continent: Back Communication in Angola, Opinion & Public in Ivoorkust, Spotlight in Ethiopië en Full Circle Media in Senegal. Voor alle traditionele betaalde media werkte Ogilvy Social.Lab ook samen met Mindshare Brussels en Mindshare Kenia. Voor de pre- en posttesting van de campagne doet het bureau een beroep op Kantar Publi.

In mei 2021 ging de campagne in zeven landen in lokale talen van start. Ze zal de rest van 2021 zichtbaar blijven. Een uitgebreide multimedia-aanpak vervolledigt de campagne. Tv- en radiospots, OOH, print en sociale media, video en real life ervaringen, maar ook evenementen en samenwerkingen met influencers zullen de campagne versterken. Naar aanleiding van de coronacrisis werd de campagne herwerkt van een campagne met een focus op lokale activaties tot een online multimediacampagne die gesofisticeerde targeting combineert met de integratie van influencers om de boodschap te verspreiden. De reden? Ervoor zorgen dat we het oorspronkelijke doelpubliek blijven bereiken zonder af te wijken van de initiële doelstelling van de campagne.

Meer informatie over de internationale samenwerkingsovereenkomsten van de Europese Unie vindt u op de website van de Europese Commissie.

Credits

Lead agency: Ogilvy Social.Lab Belgium

  • Account: Britt Wernars, Diane Munyeshuli, Uzoamaka Madu, Marie Montant
  • Strategy: Hervé Paques
  • Creative Director: Elizabeth Dewar, Yash Dev
  • Social Media: Agustin Prats, François Faggianelli, Jonathan Lundberg
  • International Agencies: Ogilvy Africa, Back Communication, Spotlight, Full Circle, and Opinion & Public
  • Research agency: Kantar Public
  • Media agency: Mindshare

Client: European Union | Directorate General International Partnerships