Ogilvy Social.Lab moedigt werkgevers aan om JA te zeggen tegen jongeren met Actiris 

Crea / News

Met een campagne waar het optimisme van afspat, zetten Actiris en Ogilvy Social.Lab de First-stage in de kijker, een programma dat Brusselse werkgevers aanzet om werkzoekenden onder de 30 een eerste werkervaring aan te bieden. 

Werkgevers die personeel zoeken, zijn geneigd om ervaren kandidaten voorrang te geven, eerder dan in te zetten op het potentieel van jonge werkzoekenden. Een carrière starten, betekent dus vaak geconfronteerd worden met talloze afwijzingen. En elke ‘nee’ knaagt wat verder aan het zelfvertrouwen van werkzoekenden. Daarom startte Actiris met het First-stage-programma. 

En dat werpt duidelijk zijn vruchten af: meer dan 300 werkgevers nemen jaarlijks één of meerdere stagiairs in dienst en 64 procent van de jongeren vindt effectief werk na afloop van hun First-stage. Actiris wou dan ook verder bouwen op dat succes. Ze wilden de bekendheid van de First-stage bij werkgevers en jonge werkzoekenden vergroten en hen overtuigen om zich ervoor in te schrijven. ​ 

Ogilvy Social.Lab ontwikkelde een campagne met een dubbele doelgroep én een dubbele doelstelling. De campagne positioneert de First-stage als de eerste beslissende JA die de carrière van werkzoekenden lanceert. In de communicatie draait alles rond die JA, vertaald naar twee boodschappen, aangepast aan elke doelgroep: de ene moedigt kandidaten aan om hun eerste JA te bemachtigen, de andere zet werkgevers aan om die JA te geven. Beide doelgroepen worden doorverwezen naar het inschrijvingsformulier van Actiris en kunnen zo meteen actie ondernemen. ​ 

De campagne wordt in twee fasen gelanceerd (awareness en traffic) in november en december. Ze loopt op Meta, LinkedIn, Teads, YouTube, Spotify en verschillende tramlijnen in Brussel. Andere media, zoals radio en Trends magazine, richten zich specifiek op werkgevers.

Credits:

Client: Actiris  

Head of external communication: Meriem Oucharif ​ 

Project Manager external communication: Gilles Mignolet, Manon Nelis, Marie Michiels 

Agency: Ogilvy Social.Lab 

Account: Sabrina Schuller, Victoria Troisfontaine, Niina Close 

Creatives: Willem Van den Hoof, Clémentine Bailly, Marine Quéré, Pieter Decanniere 

Design: Xavier Vanderplancke 

Strategy: Julie Frederickx, Victoria Van Wymeersch 

Media: Loredana Polito, Iman Muzira-Makenga, Maya Mertens 

External: 

TV Producer: Kurt de Leijer, Sofie Van de Wauwer 

Other Agencies: Wavemaker