Ogilvy Social.Lab zet KBR in de verf met ‘Behind These Walls’

Crea / News

KBR sloeg voor een unieke awarenesscampagne de handen in elkaar met Ogilvy Social.Lab, waaruit een samenwerking met Brussels kunstenaar Denis Meyers voortvloeide. De buitenmuren van KBR - de Koninklijke Bibliotheek - werden het canvas voor een tijdelijk werk dat voorbijgangers uitnodigt om KBR te bezoeken. ​ Hij liet zich hierbij inspireren door de collectie van de nationale bibliotheek. ​

KBR ligt op een prachtige plek in hartje Brussel. Het imposante gebouw vormt een van de zijden van de Kunstberg. Wie het al eens heeft gezien, herinnert zich een statig modernistisch gebouw en grote, lange muren die helaas vaak bedekt zijn met tags en graffiti. Talrijke mensen lopen iedere dag voorbij deze muren zonder te weten welke rijke schat aan erfgoed verborgen zit aan de andere kant. ​ Achter die muren ligt een rijke erfgoedcollectie die ironisch genoeg de roots bevat van de graffiti of de letter- en grafische kunst. Dit werd meteen het uitgangspunt van de campagne. Om de basis voor de strategische aanpak te kunnen leggen, voerde Ogilvy Social.Lab eerst een communicatieaudit uit met als doel het achterhalen van het imago van KBR bij het grote publiek. Er werd een social listening oefening uitgevoerd, alsook een enquête afgenomen en social media polls uitgestuurd naar een brede doelgroep om te peilen naar de naamsbekendheid van KBR. Op deze resultaten, samen met het inzicht dat de Kunstberg een van de meest bekladde plekken is in België, werd de strategische aanpak van Ogilvy Social.Lab voor KBR gebaseerd.

De verschillende instanties die instaan voor het beheer van de Kunstberg en het gebouw van KBR doen al wat ze kunnen om de tags en grafitti van de muren te verwijderen. Recent deden ze testen met een product dat het moeilijker maakt om er verf op aan te brengen. Het uitgelezen moment voor KBR om de muur tijdelijk zélf als canvas te gebruiken. Daarvoor deden KBR en Ogilvy Social.Lab beroep op Brussels kunstenaar Denis Meyers. Denis maakte voor KBR ‘Behind These Walls’, een kunstwerk met de paper cut techniek dat tijdelijk op de muren van het gebouw werd aangebracht en mensen ertoe aanzet om ook eens achter de muren te gaan kijken. De paper cut glue-techniek is een techniek die steeds meer gebruikt wordt in de hedendaagse street art. Bovendien verwijst deze techniek naar de letter- en grafische kunst uit de collecties van KBR.

De contrasten en disruptie zijn belangrijk in het verhaal.Het werk van Denis hing slechts tijdelijk op de muren, terwijl KBR een bewaarbibliotheek is die het erfgoed voor de komende generaties bewaart. Denis Meyers is een hedendaags artiest, maar laat zich inspireren door het verleden. KBR koestert het verleden, maar wil ook in de hedendaagse maatschappij een belangrijke rol spelen. Naast het kunstwerk leeft de campagne ook verder dankzij een social mediacampagne waarin mensen a.d.h.v. een reeks korte teaser video’s aangemoedigd worden om de volledige documentaire te bekijken. De video’s werden aan de hand van een sequentiële targeting getoond om de verhaallijn op te bouwen. Er werd ook een reeks organische contentformats gecreëerd die via de KBR-kanalen werden verspreid. Daarnaast denkt KBR ook na over hoe ze structureel kan helpen om de muren grafittivrij te houden, bijvoorbeeld door zelf een fotowand te plaatsen in overleg met de verschillende betrokken instanties.
In het kader van een samenwerking die ook verder loopt in 2023 willen KBR en Ogilvy Social.Lab mensen inspireren om te ontdekken wat er achter de muren van het modernistisch gebouw op de Kunstberg gebeurt: er wordt een onuitputtelijke bron aan kostbaar erfgoed, en dus aan kennis en informatie, bewaard en gedeeld. Iedereen is er welkom om te komen lezen, studeren of (samen)werken, om een expo mee te pikken of het KBR-museum te bezoeken, om aan een workshop deel te nemen, een conferentie bij te wonen of te genieten van een hapje of een drankje in het restaurant met panoramisch dakterras. Met andere woorden: jouw erfgoed ligt achter deze muren. 
 
Credits
 

Client: Sara Lammens, Rebecca Thierfeldt

Creative team: Willem Van den Hoof, Massimo de Pascale, Francois Massinon, Denis Meyers

Creative Director: Willem Van den Hoof

Creative Manager: Gabriela Toader

Producer: Dominique Turnbull

Director: Wim Bonte

DOP: Viktor Toader

Editor: Joris Willems

Motion Designer: Xavier Vanderplancke

Account Team: Sofie Sermon, Marthe Gilissen

Strategy: Julie Frédérickx, Diana Fu

PR strategy: Quentin Glodé

PR execution: BeCulture

Media team: Iman Muzira-Makenga, Melanie Morales, Loredana Polito