KBR sloeg voor een unieke awarenesscampagne de handen in elkaar met Ogilvy Social.Lab, waaruit een samenwerking met Brussels kunstenaar Denis Meyers voortvloeide. De buitenmuren van KBR - de Koninklijke Bibliotheek - werden het canvas voor een tijdelijk werk dat voorbijgangers uitnodigt om KBR te bezoeken. Hij liet zich hierbij inspireren door de collectie van de nationale bibliotheek.
KBR ligt op een prachtige plek in hartje Brussel. Het imposante gebouw vormt een van de zijden van de Kunstberg. Wie het al eens heeft gezien, herinnert zich een statig modernistisch gebouw en grote, lange muren die helaas vaak bedekt zijn met tags en graffiti. Talrijke mensen lopen iedere dag voorbij deze muren zonder te weten welke rijke schat aan erfgoed verborgen zit aan de andere kant. Achter die muren ligt een rijke erfgoedcollectie die ironisch genoeg de roots bevat van de graffiti of de letter- en grafische kunst. Dit werd meteen het uitgangspunt van de campagne. Om de basis voor de strategische aanpak te kunnen leggen, voerde Ogilvy Social.Lab eerst een communicatieaudit uit met als doel het achterhalen van het imago van KBR bij het grote publiek. Er werd een social listening oefening uitgevoerd, alsook een enquête afgenomen en social media polls uitgestuurd naar een brede doelgroep om te peilen naar de naamsbekendheid van KBR. Op deze resultaten, samen met het inzicht dat de Kunstberg een van de meest bekladde plekken is in België, werd de strategische aanpak van Ogilvy Social.Lab voor KBR gebaseerd.
De verschillende instanties die instaan voor het beheer van de Kunstberg en het gebouw van KBR doen al wat ze kunnen om de tags en grafitti van de muren te verwijderen. Recent deden ze testen met een product dat het moeilijker maakt om er verf op aan te brengen. Het uitgelezen moment voor KBR om de muur tijdelijk zélf als canvas te gebruiken. Daarvoor deden KBR en Ogilvy Social.Lab beroep op Brussels kunstenaar Denis Meyers. Denis maakte voor KBR ‘Behind These Walls’, een kunstwerk met de paper cut techniek dat tijdelijk op de muren van het gebouw werd aangebracht en mensen ertoe aanzet om ook eens achter de muren te gaan kijken. De paper cut glue-techniek is een techniek die steeds meer gebruikt wordt in de hedendaagse street art. Bovendien verwijst deze techniek naar de letter- en grafische kunst uit de collecties van KBR.
Client: Sara Lammens, Rebecca Thierfeldt
Creative team: Willem Van den Hoof, Massimo de Pascale, Francois Massinon, Denis Meyers
Creative Director: Willem Van den Hoof
Creative Manager: Gabriela Toader
Producer: Dominique Turnbull
Director: Wim Bonte
DOP: Viktor Toader
Editor: Joris Willems
Motion Designer: Xavier Vanderplancke
Account Team: Sofie Sermon, Marthe Gilissen
Strategy: Julie Frédérickx, Diana Fu
PR strategy: Quentin Glodé
PR execution: BeCulture
Media team: Iman Muzira-Makenga, Melanie Morales, Loredana Polito
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]