Olé, olé olé olé gaat digitaal

Media / News

Media hebben esports ontdekt, dat is duidelijk. PUB ging langs bij Proximus, Eleven en DPG Media. Eén duidelijke constante: media zien tal van kansen om via esports een nieuw en jong publiek te bereiken.

Wie esports in België zegt, zegt in één adem vaak ook Proximus. In enkele jaren tijd is het telecombedrijf uitgegroeid tot het op een na grootste kanaal voor esports, na Twitch. Het telecombedrijf besloot in 2017 te investeren en richtte competities op voor de populaire games FIFA, Counterstrike en League of Legends. “Internationaal leefde het al, maar in België niet,” zegt Stefaan Haerick, directeur commerciële partnerships bij Proximus. “We hadden de duidelijke ambitie om in België een leiderschapspositie uit te bouwen door een premium esports experience uit te bouwen voor zowel gamers als fans. En dat is ondertussen gelukt.” 

Millennials en Gen-Z

Proximus mikt vooral op klantenwerving bij millennials en Gen-Z. Directe financiële doelen waren er niet, het doel was om het merkimago te versterken. Via hun eigen kanaal (Proximus Pickx) en Twitch bieden ze hun content aan. “Het is een miljardenmarkt die blijft groeien. In België alleen al zijn zo’n 4 miljoen gamers, en nog 500.000 esportfans. De projectie destijds was dat dat laatste cijfers tegen 2022 zou verdubbelen, en dat is ook gebeurd.”

Proximus zag in esports trouwens ook een mooie kans om de eigen netwerken en functionaliteiten in de verf te zetten. Zo organiseerden ze al showcases waarbij toernooien op hun 5G-netwerk werden afgewerkt. “Ons doel was in eerste instantie om awareness en geloofwaardigheid op te bouwen in de niche. We hadden bijvoorbeeld in de Proximus ePro League zo’n 150.000 unieke kijkers, wat toch in de buurt zit van echte voetbalmatchen. Dat heeft ons positief verrast. Nu is het zaak om onze positie te behouden en nog meer mensen te bereiken via onze kanalen. We hebben bewust gekozen om dat niet via extra publiciteit te doen.”

[...] LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE