Olivier Leborgne neemt Kate Croisier mee op amusante roadtrip

News / Vertaalde artikels

Kate Croisier is market manager bij Zip Car België. Met haar knowhow deed de half-Belgische en half-Franse (inclusief licht Engels accent, opgedaan tijdens passages door Zuid-Afrika en de Verenigde Staten) al verschillende begeleidingen bij Thomas Cook Airlines en Shurgard Self-Storage. Haar eerste uitgangspunt was nochtans psychologie. Olivier Leborge, beter bekend bij het publiek, schrijft de teksten van imitator André Lamy voor de ochtendshow « Votez pour moi » op Bel RTL. Leborge is zelf ook televisiepresentator, humorist, comedian en ook aan de reclame leent hij vaak zijn stem, bijvoorbeeld voor Monsieur Marc uit de spots van Carrefour.

170601_ITW CROISEE CROISIER LEBORGNE_52

Wat is het verschil tussen een « brand manager » en een « market manager » ?

De verwarring ligt hem in het woord « market », omdat dat meteen aan « marketing » doet denken. Ik ben verantwoordelijk voor de markt, wat betekent dat ik aan het einde van het jaar moet zorgen voor een goede balans.

Komt Zip Car van hetzelfde bedrijf als Zen Car?

Nog een verwarring. Maar het gaat in beide gevallen over deelwagens…

Wie kopieerde wie dan?

Hun model is volledig anders. Zij zijn « Zen », wij zijn « Zip »! Zen doet « round trips » met elektrische wagens…

Hoe beland je van psychologie bij Zip Car?

Toen ik 17 was, wist ik helemaal nog niet wat ik wilde doen. Ik had vriendinnen die graag psychologie wilden studeren, en dus volgde ik. Daarna besefte ik dat het toch niets voor mij was en kwam ik uiteindelijk bij Zip Car terecht (lacht).

Wat is het concept van een deelwagen?

Een deelwagen wordt gedeeld door verschillende gebruikers. Je bent er geen eigenaar van, maar kan hem gebruiken indien nodig. De deeleconomie bestaat al lang, maar is vandaag de dag heel populair. Mensen delen bijvoorbeeld hun huis via Airbnb of hun luxehandtassen en appartementen… Zip Car bestaat sinds 2000. Het idee komt uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, waar buren elkaar hun auto uitlenen.

Is de balans nog steeds goed na 15 jaar?

Zeer goed zelfs. Zo hebben we de kaap van 1 miljoen gebruikers wereldwijd bereikt. Zip Car is actief in 500 steden en 8 landen. We zijn het grootste bedrijf in de car-sharing.

Te veel bedrijfswagens

En in Brussel?

Onze cijfers geven we niet vrij, maar de uitdaging in Brussel is een plekje op de markt te veroveren, aangezien er zoveel bedrijfswagens zijn. We zijn er niet de enigen op de markt. Het doel is om de steden verkeersvrij te maken en de auto enkel te gebruiken wanneer nodig.

Wat mij zorgen baart is dat Zip Car enkel aanwezig is in Brussel, terwijl de instroom van auto’s uit de provincies komt…

Dat is waar… In Luik zijn we aan het praten over deze problematiek. Het is een regionale kwestie. Een decreet, gestemd op 21 juni, in Brussel moet ons in staat stellen om aan free-floating te doen. De auto nemen waar we willen en hem ook achterlaten waar we willen.

Kan ik hem ook achterlaten in het midden van een veld?

Ja, als u dat wil… Eigenlijk zit er een mechanisme in de auto, met een stem die ons vertelt wanneer u in een geautoriseerde zone bent om de auto achter te laten.

Steunt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest uw initiatief, of moet u zoals op alles in België belastingen betalen?

Belastingen… Heel interresant! (lacht) Er zijn natuurlijk initiatieven van het gewest om dit soort service te bevorderen. Maar het kan natuurlijk nog altijd beter…

De uitbreiding van de zone naar heel België bijvoorbeeld?

Dat zou bediscussieerd moeten worden met de andere gewesten… Een gemiddeld traject van een Zip Car duurt slechts acht kilometer en dient meestal voor het shoppen, uitgaan of voor afspraakjes. Bovendien is het ook een grote kost om op gang te geraken. Als we het ergens anders lanceren, is het niet met vijf auto’s, maar met 250!

Onder vrienden… Ja, maar er moet toch iemand Bob zijn ?

Het gebruik moet gebeuren in een multimodale context met het openbaar vervoer. Je kan de auto bijvoorbeeld nemen om uit te gaan, hem achterlaten in een wijk en een beetje verwaaid terugkeren met de metro. Die flexibiliteit is ook een voordeel.

Niet echt deelzaam

Heeft u, net zoals uw merk, een deelmentaliteit in het dagelijkse leven?

Bwa, om eerlijk te zijn, heb ik mijn speelgoed niet vaak met mijn zus gedeeld! Maar de deeleconomie gebruik ik al lang. Zo ben ik al vijf jaar klant bij Airbnb.

De overheid wil deze economie afraden…

Ik denk dat er nochtans altijd nieuwe klanten zullen bijkomen. Ik geloof er sterk in. De mensen zijn dat materialisme, waarbij we altijd alles moeten kopen, beu. Die mentaliteit wordt verouderd.

Heeft de jonge generatie het goede profiel voor Zip Car ?

Zeker en vast. Onze ijkgebruiker is tussen de 28 en 34 jaar. Het is een man die in Elsene woont. Een geconnecteerd iemand, misschien zelfs een beetje bourgeois, oké… Maar uiteindelijk hebben we van alle soorten mensen in ons cliënteel.

Nu we het toch over profielen hebben, in welk plaatje past u?

Ik ben graag ondernemend, maar ik ben terwijl ook voorzichtig. Me alleen lanceren: neen. Maar iets oprichten volgens een structuur, dat bevalt me wel. Ik wilde altijd die mogelijkheid doorheen mijn carrière. Bij Thomas Cook heb een nieuwe afdeling opgericht rond ‘extraatjes’ bij de prijs van de vliegtickets. Ik hou ervan om iets op te starten en te implementeren. En eens het op gang is, kijk ik uit naar iets anders. Nieuwe dingen leren motiveert me. Zodra wanneer de routine opdaagt, verveel ik me.

Zou een carrière bij Unilever of Coca-Cola u kunnen verleiden?

Dat zou me verbazen. Ik hou van de spirit van start-ups. En met kleine structuren kan je sneller beslissingen nemen. Een kleiner bedrijf geeft een 360°-view op de strategie en de werking. Je focust er niet op één ding. Ik denk niet dat ik die vrijheid daar zou hebben…

Een hut in Canada?

« Stockage », « voyage » en « partage »…U lijkt wel aangetrokken tot het woord « age ». Wat wil u later doen ?

Geen idee! De volgende fase is sowieso België verlaten. Ik zou graag naar de Verenigde Staten of Canada trekken…

Hoe ziet u de toekomst voor Zip Car ?

Het is een heel nieuw concept in een zeer concurrentiële wereld (zeker in Brussel). De Belg kent car-sharing dankzij Cambio, maar kent andere systemen zoals free-floating niet. We willen zelfs uitbreiden naar een 400 à 500 wagens. In Milaan is een operator gestart met 600 auto’s ! Brussel rijpt langzamer op dit gebied door de druk van de bedrijfswagens. Maar de politiek verandert van gedachten. Dat is onze « strijd ».