Omzet mediabureaus onder druk

Communication / Media / News

De totale omzet van de mediabureaus aangesloten bij de UMA  (United Media Agencies) stagneert (-0,96%). Rekening houdend met de inflatie staat de omzet dus lichtjes onder druk. Dat geldt weliswaar niet voor alle mediabureaus: Maxus onderscheidt zich met de grootste omzetstijging (+89%). En GroupM neemt de koppositie in de ranking van de groepen.

Ranking van de mediabureaus
Space voert de UMA-rangschikking aan voor Initiative, dat zich handhaaft op de tweede plaats. Mindshare staat op de derde positie met een marktaandeel van 9,3 %. De meest opmerkelijke stijging wordt gerealiseerd door Maxus (+ 89%) die zo opklimt van de twaalfde naar de achtste plaats in de rangschikking. Zigt is voor de tweede maal opgenomen in de UMA Ranking en onderscheidt zich op de vijftiende positie met een omzetstijging van 48%.
UMA ranking march 2019

Ranking van de groepen
Met een omzetgroei van 14% hijst GroupM zich naar de top van de rangschikking van de groepen, net boven Mediabrands (+5%) en Space (+4%). Havas Media verliest 3% marktaandeel en zakt daardoor een plaats in de ranking. Bij de UMA onderstreept men tot slot de aangroei van het aantal werknemers in de UMA-teams: de UMA-leden vertegenwoordigen samen meer dan 860 voltijdse jobs (dus omgerekend in VTE).UMA ranking march 2019

Voor de volledigheid: filialen of afdelingen die bijdragen aan de omzetten per groep:

Mediabrands = Initiative, UM & Rapport
GroupM = Mindshare, Wavemaker, Maxus, Kinetic & Team l’Oréal
Dentsu Aegis Network = Isobar, Carat, Vizeum, Posterscope & iProspect
OmnicomMediaGroup = OMD, PHD & Semetis
Publicis Media = Zenith & Blue449
Serviceplan = Mediaplus & Mediascale