{On his mind} Davy Caluwaerts (Publicis Groupe): "safe space to work"

Communication / News

2023 wordt het jaar van silver linings. Ik voel het.

Of tenminste, zo stap ik er in. Moedig, kin omhoog en borst vooruit. Want er zijn toch wel wat challenges die zich aankondigen voor volgend jaar en voor iedereen. Aan de drums de budget cuts, de eerste viool voor savings en inflatie aan de gitaar. Probeer dat maar eens te dirigeren. Behoorlijk lawaai alles samen.

Creativiteit, first party data en automatisering zullen onze beste wapens zijn om het verschil te maken in boodschap, efficiënt te zijn in investeringen maar ook wendbaar te zijn voor snelle analyse en actie doorheen de customer journey.

Ons niet zo geheime wapen daarentegen zijn mensen.

Waar we businesswise naar een nieuwe zakelijkheid evolueren, constateer ik een nieuwe menselijkheid in mijn directe werkomgeving. Een bureau was tot in een recent verleden een plaats voor beste vrienden en straffe verhalen voor het leven. En dat is het nog, alleen is daar de extra dimensie van zorg bijgekomen. Een zorg voor elkaar maar vooral: een zorg van de werkgever voor de werknemers. Aandacht voor de creatie van een veilige omgeving waar we allemaal veel tijd spenderen en waarin plaats is voor professionele ontwikkeling maar vooral persoonlijke ontplooiing.

Vanwaar komt die nood aan nieuwe menselijkheid op het werk? In eerste instantie: lockdown was not very nice to us, da’s het minste wat je kan zeggen. We staan anders in het leven en in het werk. Ten tweede, de nieuwe budgetrealiteit dwingt ons om onszelf en onze werkgewoontes telkens opnieuw heruit te vinden. En last but not least, de jongere generaties en nieuwe tijden komen toe met andere vragen naar waarden, corporate engagement en nieuwe evidenties. En daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Dat er eindelijk een midden gevonden wordt tussen de twee extremen van ‘leven om te werken’ en ‘werken om te leven’. Geen van de twee hoeft in dienst van de andere te staan, ze kunnen perfect en liefst naast elkaar bestaan. Op voorwaarde dat we er ruimte en framework voor creëren, of we nu thuis werken of op kantoor. Dus ik ben blij dat ik voor een bedrijf en in een sector mag werken waar daar zoveel aandacht naar gaat. De nieuwe zakelijkheid legt zich op door overmacht, crisis en economie. De nieuwe menselijkheid bepalen wij zelf met waarden, respect en engagement.

Laat dat alvast mijn silver lining, maar ook mijn ambitie zijn voor 2023. Dat hoe hard de gitaren ook gieren en de rock ’n roll ook klinkt, er zal altijd ruimte gecreëerd worden voor harmonie. My safe place to work.

Davy Caluwaerts, chief client officer @Publicis Groupe Belgium