On his mind: Maarten Vanthemsche (DDB) over vrijheid, veiligheid en vrijblijvendheid

Communication / News

“We beleven de grootste economische standstill in de recente geschiedenis. Het gros van de bedrijven wordt nog rechtgehouden door de steunmaatregelen. We weten nog niet wat er zich aan het einde van de tunnel bevindt. De echte impact laat op zich wachten. Ook de consument heeft de nieuwe realiteit nog niet omarmd: in een staat van collectieve verlamming wachten we op verbetering.

De naoorlogse generatie is opgegroeid in bijna absolute vrijheid en veiligheid: vrijheid van godsdienst, meningsuiting en handel. Vrijheid om zich ongehinderd te verplaatsen. Vrij van oorlog, verzekerd van veilig voedsel, water en van een zich steeds sneller ontwikkelende wetenschap en gezondheidzorg om schokken op te vangen.

Aan dat tijdperk dreigt nu abrupt een einde te komen: de gevolgen van de klimaatopwarming sluimeren ons leven in, gevolgd door de bom van de corona-pandemie. Aan het einde van de tunnel wacht een andere realiteit, onzekerheid, minder middelen en bijgevolg een andere consument.

Voor ons marketeers is dit het signaal om scherp bij de les te blijven. Marketing en communicatie zijn essentieel. Er is echter geen plaats meer voor de vrijblijvendheid die de laatste jaren in ons vak geslopen is...”

[...] De volledige opinie van Maarten Vanthemsche, managing director van DDB Brussels, leest u in uw meest recente PUB Magazine op p.40