{On his mind} Steven Verbruggen (AdSomeNoise): Kan reclame het milieu redden?

Communication / News

Maandagavond in Leuven. Mijn vrouw en ik wandelen na een etentje terug naar huis. Uit de nieuwe McDonalds kwam net een groepje studenten naar buiten. Trots hun clubs vertegenwoordigend met sweaters van Moeder Max en Moeder Naamse. Prettig aangeschoten, en een hamburgertje steken om de nacht die nog jong was aan te kunnen. All is cool.

Minder cool was dat ze al wandelend de ene na de andere handburger wrapper gewoon de grond op smeten. Vuilnisbakken onderweg werden genegeerd. Tot zover de Bin Royal.

Frappant toch?

Ik had verwacht dat als er één groep het milieu evident zou vinden, het de jeugd zou zijn. De jeugd die een voortrekkersrol speelt in de (hopelijk) maatschappelijke kentering. Voor alle duidelijkheid: ik wil niet met de vinger naar de jongeren wijzen. Ja dit is incidentieel (al heb ik het helaas nog gezien) en dit is vooral geen wij-zij verhaal, iedereen vervuilt. Maar wat we oprecht verbaast is dat het bij die, hoogopgeleide, jongeren blijkbaar OK is om afval op de grond te gooien. Roken is niet meer cool, maar vervuilen is chill.

Als het bij hun al niet pakt, waar dan wel?

Hoewel ik ze fantastisch vind is het volgens mij daar waar organisaties als Mooimakers falen. Ze willen een positief verhaal brengen en mensen die het goed doen een speekselmedaille geven. Maar ze resoneren niet met de echte vervuilers... namelijk deze die het achteloos doen, die zichzelf niet als vervuiler zien.

Ik denk dat we moeten stoppen met dit als een reclameprobleem te zien.

- Steven Verbruggen, managing director @AdSomeNoise

>>> MEER VAN DIT LEEST U IN PUB MAGAZINE