Allemaal onze eigen AI Agent?
AI heeft de afgelopen tijd ongelofelijke vooruitgang geboekt, van eenvoudige chatbots tot complexe algoritmes die enorme hoeveelheden data kunnen verwerken. ‘AI Agents’ worden beschouwd als de zogenaamde vierde golf in de AI-revolutie met een significante sprong in autonomie.
Terwijl chatbots zoals ChatGPT conversaties aangaan met gebruikers om informatie of ondersteuning te bieden, gaan AI agents een stap verder door taken ‘end to end’ autonoom uit te voeren. Ze beheren en prioriteren taken op basis van de doelen die worden gegeven door de gebruiker.
Als je ChatGPT bijvoorbeeld vraagt om een reisplan voor een trip naar Frankrijk, dan geeft het systeem inspiratie over mogelijke bezienswaardigheden en routes, terwijl een AI-reisagent meteen alle nodige vluchten, museums en hotels kan boeken op basis van onze voorkeuren.
Het potentieel voor AI agents is enorm in elk domein, en toonaangevende techbedrijven haasten zich om ze te ontwikkelen. Zo gebruikt Klarna, als financiële dienstverlener, een AI-assistent die intussen 2⁄3 van de klantendiensttaken uitvoert die voorheen werden beheerd door 700 fulltime werknemers.
Naast de AI-transformatie moeten we dus ook actief nadenken over onze eigen USP als persoon. Terwijl AI agents ons zullen ontheffen van vele routinetaken, kunnen en moeten wij ons nu echt focussen op het versterken van onze menselijke relaties en onze emotionele intelligentie.
Sociale connectie wordt de battleground of the future!