Als we luisteren
Er gebeurt iets met ons wanneer we iets horen, maar het niet zien. De geest verscherpt. Het lichaam stopt. Wat hoor ik daar? Zegt er iemand iets? Waar komt die muziek vandaan? Alle zintuigen staan op scherp.
Er gebeurt iets met ons wanneer we minder willen horen. In de drukte van een open office concentreert het oor zich op de stem van die ene collega. In het lawaai van flikkerend, zingend en knetterend speelgoed probeert ons hoofd zichzelf te verstaan.
Er gebeurt iets met ons wanneer we luisteren. We worden meegenomen in een verhaal, willen élk detail horen van het verhaal over die ene collega die daar in Cannes… We luisteren met heel ons lijf. We leven mee, we voelen mee. Het is alsof we er zelf bij waren.
Er gebeurt iets met ons wanneer we naar de radio luisteren. We zingen mee, ergeren ons aan de knullige luisteraar die met slechte verbinding inbelt, bellen zélf in, quizzen mee en laten een traan bij Music for Life. De presentatoren en wij, we kennen elkaar. Hoi Vincent! Er is geen enkel medium waar we live en zó dicht bij de makers staan. We maken het mee.
Er gebeurt ook iets met ons wanneer we naar radioreclame luisteren. We horen de spots, maar luisteren we wel? Ruis, ruis. … “Flaihehaihair”, ja plezant! … Stoor, stoor. … “Last night a DJ saved my life”, ook leuk! … Saai, saai. … “Je veux faire un tour!” Toffe spot!
We luisteren, als het luisteren de moeite is.
We kiezen wat er binnen mag. En daar ligt onze kans. Wij, adverteerders en reclamemakers, kunnen er samen voor zorgen dat radioreclame iets met de mens doet. Iets wat tv niet kan.
Er gebeurt iets met radioreclame wanneer adverteerders en makers kiezen voor een straf radioconcept en een sterk radioplan. Volhouden loont. Vraag het gerust eens aan Devos & Lemmens, Bebat en Argenta.
Marieken Maes, client director @Het Geluidshuis