And we all lose!

Komkommertijd in de media en in het glas: een gin & tonic in de tuin smaakt eens zo goed bij het lezen van een magazine of bij de sportieve zomer op televisie en radio. Achter de schermen wordt er bikkelhard gestreden om budgetten, scoops en een kader dat de toekomst garandeert… van het eigen medium. Een voorbeeld: onder het mom van bescherming van de consument is de politiek vaak overijverig. Een deftig budget voor overheidscommunicatie is geen optie. Verplichte vermeldingen in advertenties dan maar: een belasting in natura! Er moest zo maar eens iemand in de verleiding komen om een koelkast te kopen voor tonics en een vriezer voor ijsblokjes. De informatie in de winkel is onbetrouwbaar, zegt de politiek, het energielabel moet in elke advertentie vermeld staan. Overal, behalve op de radio, volgens het Europees Parlement.

Waarschijnlijk gaan we geen massale verschuiving van advertenties voor huishoudelectro naar radio zien, maar het geeft aan dat politici weinig kennis van het medialandschap hebben. Vele kleintjes maken immers één groot. Iedereen verliest in dit verhaal: creativiteit wordt aan banden gelegd, adverteerders zien hun ruimte ingeperkt, mediamakers vrezen inkomstenverlies, de consument krijgt saaie advertenties en de druk om native te gaan neemt toe. Behalve op de radio, maar daar staat de politiek niet bij stil… ook niet bij onze kleine thuismarkt in een geglobaliseerde wereld.

Er zijn zo nog tientallen voorbeelden, maar m’n glas is leeg, nog een streepje komkommer!