Champagne!

PUB is er exact 45 jaar voor professionals uit de marcomsector. Oprichtster Joséphine Overeem had het in 1976 al over ‘pub’, dat vond zij chiquer klinken dan ‘reclame’. Een Nederlander herken je nu eenmaal aan zijn of haar taaltje. Van bouillonsoep op restaurant tot de Tour de France volgen vanuit een deusjefoo, met een jus d’orange natuurlijk. De jaren 70, de seventies zoals we die ook noemen, was de tijd van de flower-power, de tijd van de olifantenpijpen… En meteen ook het einde van rebellie. De tegencultuur,  die wordt onherroepelijk opgeslokt door de consumptiemaatschappij. PUB is eigenlijk een naam die perfect bij deze tijdsgeest past. In 1986 was er zelfs ‘Culture Pub’, een Frans programma over reclame. De namen van de media, die komen altijd wel van ergens. Neem nu de kranten Het Laatste Nieuws, La Dernière Heure en La Libre Belgique… hun identiteit verwijst naar de historische hegemonie van de dagbladpers, en in het geval van La Libre naar de dimensie van een land dat bevrijd werd aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Ze zijn allebei nog erg aanwezig in het nieuws, net als PUB, dat naast deze grote jongens slechts een ‘gamin’ in korte broek is. Maar ongeveer tien jaar geleden kwam ons acroniem tot leven: People Unified around Brands! Sinds dan hebben we blijvend plezier in het verenigen, creëren en uitvinden. We blijven daarbij trouw aan papier, maar zijn ook online te vinden (sinds 1997) doorheen al onze initiatieven. En zoals elke verjaardag vieren we ook deze… met champagne. Bij PUB geloven we in de toekomst en zijn we van plan daarin te blijven investeren. Daarom kijken we nu al uit naar ons 50-jarig jubilium in 2026. De champagne staat koud, of zoals ze in Brussel zeggen: “Non peut-être?!”

 

 

Philippe Warzée

Philippe Warzée

Editor in Chief @PUB