De pers controleert het verstand

Kenneth De Decker, chief operating officer @Media Mirror

Trots zijn op wat je doet en hierover communiceren… het is een zware opgave voor bedrijven. We zijn allemaal (te) druk bezig met onze eigen business. En zo vergeten we, allemaal, de pers. Het klimaat van berichtgeving en onze wensen zijn de laatste jaren sterk veranderd: nu, overal, en liefst diepgaande artikels. Op zich niets mis mee, al is er te weinig nieuws over onszelf, de bedrijven.

Vertellen over wat we gepresteerd hebben? Liefst niet, want de concurrentie kijkt mee. Komt dat niet te stoer over? Moet ik daar tijd in steken? Het antwoord? Ja en neen. Uiteraard moet je wikken en wegen. Is jouw nieuws relevant/interessant? Hou er ook rekening mee dat de pers veel persberichten ontvangt. Opvallen is de boodschap!

Media Mirror schreef begin mei een wedstrijd uit voor reclamebureaus met een campagnebudget van 10.000 euro als hoofdprijs. Wat was ons doel? Onder de aandacht komen bij reclamebureaus, met ons kick-ass medium. Als start-up was dit zeer belangrijk voor ons. Een follow-up artikel met de winnaar werd verstuurd en zo was de actie rond: vijf inzendingen, twee verontschuldigingen en veel positieve reacties. Veel buzz op onze website en sociale media. Tot op heden bijna 3000 views op de Facebook-post over de winnaar. Met dank aan… de pers. De nieuwe media en de snelheid van nieuws, daar moeten we mee leren leven. De media niet informeren over jouw goed nieuws, is not done.

Denk dus na over relevante nieuwswaarde van je bedrijf, een correcte perslijst (naar iedereen sturen heeft geen nut) en durf er ook een KPI aan toe te voegen - meten is en blijft weten. En je zal merken: de pers controleert het verstand.