Digitaal, het nieuwe normaal...met een knipoog naar traditionele marketing

Slimme bedrijven streven ernaar om de laatste evoluties voor te blijven, ook in marketing. Zelf schakelden we grotendeels over op digitale marketing met de consument als vertrekpunt. Alleen kan een totale overgang naar digitaal, de gebruikelijke human touch nooit helemaal vervangen. Voor creatieve traditionele marketing blijft er altijd ruimte, zeker als straks netwerkevents weer kunnen.

90% van onze marketingactiviteiten focussen vandaag op digitaal. GDPR duwde ons al in die richting, de coronacrisis deed de rest. Digital is zo het ‘nieuwe normaal’ geworden in marketing. De pull-strategie leek voor velen eerst log en traag. Nu het wel digitaal ‘moet’, krijgen alle afdelingen van het bedrijf een beter zicht op de online marketingmogelijkheden. Omdat digitale tools zelf hun waarde bewijzen, heeft dat voor een versnelde transitie gezorgd.

Digitale marketing draait de rollen om. Bij een klant aankloppen met een flesje cola zonder te weten of die dorst heeft: het kan echt anders. Dankzij digitale marketing kan je klanten erg goed in beeld brengen met info uit hun surfgedrag en social mediaverkeer. Die bocht namen we bij SAP.

Kieperen we zomaar alle traditionele vormen van marketing in de vuilnisbak? Neen! Om straks toch het verschil te maken, kunnen we dan (hopelijk) teruggrijpen naar een oldskool netwerkevent maar mét een creatief sausje. Wij zijn sociale wezens, de human touch zal altijd overleven.

 

Karolien Engelen

Marketing Director @SAP België & Luxemburg

Karolien Engelen

Marketing Director @SAP België & Luxemburg