Dikke vette streep
Juni was een mijlpaal voor de PR-sector. Voor de eerste keer ging de hoogste prijs in de PR-categorie in Cannes naar een campagne waarvan het creatief idee volledig op naam staat van een PR-bureau. In de Social & Influencer-categorie won daarenboven een campagne waarin de TVC als taak had om het PR-traject te amplificeren, en niet omgekeerd. Het leest als een volgend hoofdstuk in de territoriumstrijd tussen creatieve en PR-bureaus, maar ik zie het liever als een streep onder dat tweegevecht. Een dikke vette. Als de 2024 PR Lions iets mogen betekenen, laat het dan zijn dat PR en reclame voortaan als gelijkwaardige partners aan tafel plaatsnemen.
Gelijkwaardig. Niet gelijk. We hebben nu eenmaal een ander arsenaal aan tools en competenties. We lezen briefings met een andere lens en lezen die daarom beter samen. Het beoogde resultaat wijst de rolverdeling uit. Haantjesgedrag over wie mag “leiden” helpt niemand, zeker de klant niet. En ja, ik pleit schuldig. Als managing director van een PR-bureau was ik in het verleden soms wat driftig. Uit frustratie over wat PR kan zijn en niet altijd mocht zijn.
Je kan je afvragen waarom net nu de kunde van PR-bureaus kwam bovendrijven in Cannes. Als ik het van insiders mag geloven, weten juryleden beter hoe ze het PR-vernislaagje van reclamecases kunnen krassen. Impactvolle campagnes integreren mediarelaties-, social media-, en influencerdenken van idee tot activatie en meting. Dat vraagt expertise en metier. Die PR-vaardigheden worden vandaag meer erkend. En niet enkel op awardshows. Met dank aan: de crisis. Klanten willen partners die resultaten neerzetten, geen verkooppraatjes. Bureaus zijn weer op hun “core” gaan focussen. De strijd is gestaakt. Goed zo. Pittige discussies daarentegen, die mogen blijven. Dat houdt ons scherp.