Dit is een digitaal edito

PUB_PHILIPPE_WARZEE

Neen, ik maak geen grap. In ons laatste PUB-nummer onderteken ik een « papieren edito », perfect voor een tijdloos lezen volgens het ritme van een geleidelijke onderdompeling in onze pagina’s. Een interessant magazine verslindt of vraagt nauwlettend onze aandacht tijdens onze vrije tijd… Kortom, er zit geen vervaldatum op. Maar in het digitale tijdperk nemen we dan weer niet de tijd om te lezen! Natuurlijk is de levensduur van een digitaal edito dus erg onzeker. Alles zal afhangen van hoeveel keer het gedeeld werd, de gekozen kanalen, de hashtags, om uiteindelijk te verdwalen in de oceaan van gegevens waar het onderdeel van is. Toch weerhoudt dat me niet om jullie aandacht te proberen te trekken op de inhoud van onze nieuwe PUB. Terwijl sommigen onze pagina’s omslaan, bekijken er anderen deze teasing naar onze belangrijkste artikels. In dit nummer hebben we het onder meer over geconnecteerde televisie. Over degenen die op u mikken dus. Ja, ik heb het tegen u, Maria-Laura, die nog steeds niet goed begrijpt waarom Facebook zoveel over u weet. Is het niet verwonderlijk dat België met twee snelheden werkt? In het noorden verzamelt Stevie – van Medialaan – alle Vlaamse audiovisuele spelers op zijn platform. Alle? Ja, zelfs de VRT. In het zuiden heb je Auvio, een mooi initiatief van de RTBF, maar dat blijft op zijn domein. Nu, tussen het management van de overheid en dat van de RTL bestaat er een tweeslachtigheid. Maar dat is niet erg, want RTL is van plan om zijn ‘achterstand’ snel goed te maken met behulp van zijn collega’s van de RTL Group. Vanzelfsprekend vallen televisiekijkers, consumenten, in de armen van Netflix, YouTube, U-Torent… En soms ook in die van Proximus TV en betv.be GO…

Naast het feit dat televisie tegenwoordig erg mobiel is, bewandelen we nu ook andere paden.

Zelfs voor de fans van Michael Moore is de verkiezing van Donald Trump toch in de keel blijven steken. Die van Emmanuel Macron heeft ons dan weer verrast. Kortom, ‘publieke zaken’ wakkeren onze interesse aan. En ook op dat vlak staat PUB voor u klaar. Vanaf dit nummer zullen we ons, voor onbepaalde tijd, verdiepen in politieke communicatie. Onze artikels zullen niet partijdig zijn, maar verhelderend. Een uitdaging die ons team enthousiast aangaat en die u niet onverschillig zal laten. Nu u alvast op pub.be bent, wandel eens door onze duizenden pagina’s. U zal wel iets vinden naar uw smaak, en aarzel vooral niet om te delen.