Ecce homo
Toen we in 2016 Lucy oprichtten, noemden we ons naar de eerste mens. Omdat samen met de eerste mens ook de verbeelding en het creatief denken ontstonden. Acht jaar later blijkt die focus op de mens nog minstens even relevant.
Tussen alle mails, verslagen en dossiers door is het makkelijk te vergeten dat aan beide kanten van een B2B-samenwerking ook gewoon mensen zitten. In het licht van pitches en concurrentie zien we bedrijven te vaak als bedrijven en agency’s als agency’s.
Maar achter die ‘structuren’ werken individuen met unieke verhalen. Mensen met dromen waar wij niets van af weten en problemen die we ons niet kunnen inbeelden. Daarom geloof ik dat wederzijds begrip de basis is van een mooie samenwerking tussen adverteerder en agency. Jouw contact werkt waarschijnlijk even hard en heeft even goede intenties als jijzelf.
Hetzelfde geldt voor je interne werking. Een organisatie staat of valt met haar mensen, en de manier waarop zij elkaar versterken. Je draagt de verantwoordelijkheid om een kader te scheppen dat vrijheid, vertrouwen en respect in de hand werkt. En je bent genoodzaakt om verder te kijken dan talent en vaardigheden. Wie versterkt ook je cultuur? De correlatie tussen bedrijfscultuur en creatieve output is niet te onderschatten. Zorg voor een stimulerende werkomgeving en je medewerkers zullen tot betere resultaten komen.
Terwijl agency’s volop inzetten op innovatie en het verbreden van hun technologische skills, ben ik ervan overtuigd dat alleen zij die ook oog hebben voor de mensen die hun medewerkers zijn, hun inspanningen zullen verzilveren. Want 3,2 miljoen jaar na Lucy, blijft de mens de spil van alle vooruitgang.