EDITO VOOR EEN PRIKJE?

Een vriend vertelde me dit verhaal. Hij had elk van zijn tweelingzonen van vier jaar een ballon cadeau gedaan. Een cadeau dat hen buitensporig gelukkig maakte. Dat typisch kindse geluk, grappig omdat het net zo buitensporig is. In de tuin liet een van hen, onbedacht en vliegensvlug, zijn ballon los. Samen keken ze enkele lange minuten naar hoe de gekleurde luchtballon wegvloog. De gemoederen waren zwaar en hun ogen nat. Het was overduidelijk: dit was voor de jongens een tragisch gebeuren. Om zijn broertje te troosten, leende het jongetje dat zijn ballon wel nog had de zijne voor even uit. Tot hij zijn tweelingbroer bij de hand nam en besloot om ook deze laatste ballon samen de lucht in te sturen. Een magisch mo- ment voor de papa. De anekdote wil natuurlijk dat de tweede al in een kwartseconde verdwenen was, wat het dramagehalte in mijn storytelling wel wat naar beneden haalt. Maar goed. Daar eindigt het verhaal en begint mijn edito.

Een stuk voor PUB 5, die we zullen uitdelen tijdens een evenement dat ons na aan het hart ligt: Orbit by PUB, helemaal gewijd aan duurzame marketing en communicatie. Ah? Valt er daar dan nog iets over te zeggen, behalve dan dat de mens zo hebzuchtig is? Neen, we zijn niet door en door slecht. En ja, we kunnen ook nog genereus zijn. Dát is vandaag onze boodschap. En die van de Nederlandse journalist, historicus en influencer Rutger Bergman in zijn bestseller De Meeste Mensen Deugen. Daarin benoemt hij de opkomst van het privébezit als het begin van een grote ramp, wat doet denken aan onze anekdote over de ballon. We doen daarom nog steeds de moeite om samen te komen om en na te denken over wereld van morgen. In alle openheid willen we u overtuigen om net als wij optimistisch te zijn over vooruitgang. Hoezo, u vindt lieve mensen vervelend? U vindt ons naïef ? Laten we zeggen... enthousiast. En dat is nog steeds beter dan cynisch. Neen?

Astrid Jansen

Journalist