En de winnaars zijn… 

Grote consultancykantoren pakken uit met hun trends voor 2023. Daarom vandaag ook hier een lijstje met vijf ‘winnaars voor volgend jaar’. En omdat we maar één stukje van de pagina hebben, beperken we ons tot één medium: video.  

  1. Streamers

    Minder dan de helft van ons kijken is nog live. Winnen aandeel in de categorie op aanvraag: Broadcaster Video On Demand (BVOD, zoals VTM GO) en Subscription Video On Demand (SVOD, zoals Netflix). Het gebruiksgemak stijgt. En de themazenders Dobbit, Eclips, Ment en PlattelandsTV werken met een aantal online publishers aan een streamingplatform (2023). 

  2. Curators

    Als er in een moeilijke markt minder geld is voor nieuwe programma’s, zal de groei vooral moeten komen van slimmer schedulen, euh…, cureren.  

  3. Lange shows, kwissen en kleinere sporten 

    Hoe ‘curators’ van lineaire zenders elders de concurrentie aangaan met streamers zal ook bij ons inspireren. De genremix wordt herzien. Kwissen zijn in opmars: niet duur om te maken en complementair met de fictie bij streamers. En goedkoop te produceren, met veel uren in de leeglopende lineaire schema’s: sport met mannen én vrouwen, met inbegrip van nichesporten. 

  4. Connected TV (CTV) en FAST channels 

    Via hun op het internet aangesloten Smart TV’s willen Samsung en andere Original Equipment Manufacturers (OEM) met eigen zenderboeketten concurreren met de kabelaars en andere operatoren. Ook om een graantje mee te pikken van de groeiende reclame-investeringen via Connected TV (CTV). Naast VOD bestaat het CTV-aanbod uit FAST channels: Free Ad-supported Streaming Tv. In Nederland zijn mediabureaus al vragende partij. 

  5. Productiehuizen

    De onderliggende waarde van productiehuizen is gestegen. Internationaal én bij ons verwachten we een verdere consolidatie van de productiesector. Deze vaak geplaagde ondernemers gunnen we alvast een mooie meerwaarde voor hun aandelen.  

 

Koenraad Deridder

managing director @Dekoder