ENTERTAINMENT MARKETING: THE GOLDEN AGE OF CREATIVITY

Een standaardmarketingcampagne van een merk bestaat nog steeds uit het creëren van een unilaterale boodschap met een bijhorend campagnebeeld. Dat beeld wordt dan ‘360°’ verspreid over TV, magazines, billboards, kranten, af ches etc. Nu wordt datzelfde beeld eveneens verspreid op digitale media. Maar mensen bevinden zich op digitale media om geëntertaind te worden in de brede zin van het woord: amusement, educatie, informatie, messaging, escapisme,... Wat ze niet willen, is gestoord worden tijdens dat moment van entertainment. Toch is het net dat wat merken doen: mensen storen met afgeleiden van hun campagnes. Die storende onderbreking heeft een averechts effect op het publiek.

Uiteraard moeten merken blijven communiceren om in de aan- dacht te blijven en business te genereren. Mijn alternatief is het ecosysteem van entertainment marketing. Waarbij merken deel uitmaken van het entertainment waarnaar mensen zoeken. Ik pleit ervoor dat merken entertainen binnen het DNA van hun merk, rekening houdend met de interesses van hun doelpubliek. Door hun doelpubliek te entertainen in plaats van te storen, worden ze opnieuw relevant voor de consument.

Concreet kunnen merken hiervoor gebruik maken van twee kanalen: digitale media en events. Events voor de speciale, face-to-face, live belevenissen. Die belevenis kunnen ze voortzetten op digitale media door ook daar een entertainend concept te creëren, zonder te storen, voor de dagelijkse of wekelijkse contacten. Door die twee kanalen slim in te zetten, en relevante entertainment centraal te plaatsen, zullen brand engagement en customer delight enorm toenemen. Ik wil merken op een andere manier doen denken over marketing en ze uitdagen om met een andere intentie hun communicatie los te laten op de wereld. Een beetje sluikreclame: in mijn boek Entertainment Marketing (maart 2020) bespreek ik dit concept in detail. Hopelijk opent het een debat in de marketingwereld.

Laurent Lootens

Chief Entertainment O cer, Owner & Director @Lapin Quotidien