Geen ratio zonder emo

De consument? Werkelijk? Als hoofdredacteur fronste ik steevast de wenkbrauwen als een salescollega zijn powerpoint openklapte en cijfers begon te delen over het aantal 'klanten' dat respectievelijk De Morgen en VTM Nieuws hadden en hoeveel 'consumenten' we bereikten. Alsof wij journalisten voor klanten werkten. Neen toch, wij nieuwsjagers en verhalenvertellers werkten ons uit de naad om maatschappelijk geëngageerde burgers met een kritische ingesteldheid te informeren en te inspireren. Het predikaat klanten was ons te commercieel. 

Mijn job van hoofdredacteur werd er een van woordvoerder en in diezelfde mum van tijd overspoelden dashboards en datasets de redacties. Hoofdredacteurs bij DPG Media kunnen exact weten wie wat wanneer leest, hoe vaak een stuk wordt gelezen, welke stukken nooit worden gelezen (slik) en welke artikelen leiden tot abonnementen. Meten is weten en dankzij al deze data maken we de beste producten op maat van lezers, kijkers, surfers, luisteraars en adverteerders. Niet alleen commercieel, maar ook inhoudelijk, besef ik nu. 

Als hoofdredacteur had ik dus misschien wat aardiger mogen zijn voor mijn salescollega's. Sorry hoor. Ook al moedig ik enige burgerlijke data-ongehoorzaamheid ook nu nog aan bij onze contentmakers. Creativiteit laat zich immers niet vertalen in excel sheets. Eenmalige ingevingen onder de douche, nachtelijke eureka-momenten, chaotische brainstorms gespijsd met goede wijn, het buikgevoel dat zegt naar links te gaan terwijl de richtingaanwijzer rechts aangeeft,… In een wereld waarin data ons steeds meer leiden, is het de passie voor ons vak en creatieve emotionaliteit dat ons dagelijks onderscheidt. In een mediabedrijf die balans in evenwicht houden heet dan weer… klantgerichtheid. 

 

An Goovaerts is woordvoerder en HR Strategy Director bij DPG Media. Eerder was ze hoofdredacteur van Trends Magazine, De Morgen en VTM Nieuws.

 

An Goovaerts

HR Strategy Director bij DPG Media.